جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

SOM2020-1-960x500

چهارمین نشست “سام” در کابل برگزار شد

28 July 2020

چهارمین نشست مقام‌های عالی رتبه کشورهای کمک کننده به افغانستان موسوم به «سام» عصر دوشنبه با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و سازمان‎‌های بین المللی بصورت حضوری در کابل آغاز شد.
شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: قرار است سند دوم چارچوب ملی صلح و توسعه دولت افغانستان در این نشست دو روزه ارائه ‌شود.
وی افزود: موضوع هایی مانند پیگیری تعهدات کنفرانس ژینو ،تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد افغانستان، صلح و توسعه، تعهدات متقابل دولت کابل و کشورهای کمک‌کننده از برنامه‌های اصلی این نشست به شمار می‌رود.
مسجدی توضیح داد که در روز اول این اجلاس (دوشنبه) دو نشست برگزار شد که تبعات ویروس کرونا بر اقتصاد و چگونگی برون رفت از آن و صلح و توسعه افغانستان در این رویداد بررسی شد.
وی همچنین گفت: در این گردهمایی دولت افغانستان برنامه‌هایش را در زمینه های مختلف تشریح و افراد و همکاران بین‌المللی نیز نظریات خود را به اشتراک می‌گذارند. بر اساس این گزارش، هدایت این نشست دو روزه را افغانستان، فنلاند و نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد بر عهده خواهند داشت.
سخنگوی وزارت مالیه همچنین افزود: دولت افغانستان ۸۰ درصد تعهدات خود در قبال کنفرانس ژینو را عملی کرده و تا پایان سال جاری ۲۰ درصد تعهدات باقی‌مانده نیز اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، در پایان این نشست دو روزه، کشورهای کمک‌کننده‌ افغانستان پیشنهادها و نظرات خود را در مورد برگزاری کنفرانس بعدی تعهدات مالی که قرار است در ژینو برگزار شود، ارائه می‌کنند.
مسجدی نشست بررسی‌کننده‌ «سام» را برای افغانستان مهم خواند و افزود: دولت افغانستان آمادگی‌های لازم برای برگزاری موفقیت آمیز این نشست را دارد.

 

شمروز خان مسجدی,نشست سام,وزارت مالیه