پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان: افغانستان همچنان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است

10 January 2019

گزارشگر: عصمت الله احراری

 

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان گزارش سال ۲۰۱۸میلادی خود را درباره وضعیت خبرنگاران، رسانه‌ها و آزادی بیان به نشر سپرد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ مجموعاً ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی ثبت شده است که شامل قضایای قتل، مجروحیت، تهدید، بازداشت های مؤقت، اختطاف و سایر موارد می‌باشد.

نجیب شریفی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که درین سال در مجموع ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی به قتل رسیده اند که این رقم یکبار دیگر افغانستان را در صدر کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری قرار می‌دهد.

یافته‌های کمیته نشان می‌دهد که در کنار ۱۷ مورد قتل، کمیته ۱۵ مورد مجروحیت، ۲۱ مورد لت و کوب، ۳۸ مورد تهدید، ۲۳ مورد توهین و بدرفتاری، یک مورد اخراج توام با بدرفتاری، ۵ مورد بازداشت های مؤقت و یک مورد اختطاف را ثبت نموده است.

آمار قتل در سال ۲۰۱۸ (۱۷ مورد) کاهش ۱۵٪ کاهش را نشان می‌دهد، چنانچه در سال ۲۰۱۷، کمیته ۲۰ مورد قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه یی را ثبت نموده بود. از میان این ۱۷ مورد قتل، گروه طالبان و داعش مسوولیت ۱۵ مورد آنرا به عهده داشته و مسوولیت ۲ مورد دیگر آن به عهده افراد ناشناس می‌باشد.

آمار خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ (۱۲۱ مورد) کاهش ۲۸ فیصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد، چنانچه در سال ۲۰۱۷ کمیته ۱۶۹ قضیه خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه یی را ثبت نموده بود.

همانند سال ۲۰۱۷ ، گروه داعش و طالبان مسول بیشترین موارد خشونت (۵۰ قضیه) میباشند. حکومت افغانستان در رده دوم قرار گرفته و مسولیت ۴۴ قضیه را به عهده دارد. به همین ترتیب، افراد ناشناس در رده سوم قرار گرفته و مسول ۱۶ قضیه میباشند. زورمندان مسول ۶ قضیه بوده و مسولان رسانه ها، مسوولیت ۵ مورد بدرفتاری را به عهده دارند.

۱۱ مورد خشونت از میان ۱۲۱ مورد بالای خانم ها اعمال گردیده است.

به گفته آقای شریفی اکثریت رسانه‌ها تدابیر منظم امنیتی به خاطر مصونیت دفتر و کارمندان خود ندارند. در ضمن با در نظر داشت تغییر ماهیت تهدید، اقدامات لازم از جانب حکومت به خاطر کاهش آسیب پذیری خبرنگاران هنگام پوشش واقعات تروریستی و غیره مواردی که گروه‌های خبرنگاران در ساحه بخاطر پوشش واقعه تجمع می‌نمایند، اجرایی نشده است.

به اساس یافته‌های این گزارش در سال ۲۰۱۸ ، در مجموع ۳۴ رسانه به دلایل مختلف از فعالیت باز مانده و ۵۷ رسانه جدیداً تأسیس گردیده‌اند.

از میان ۳۴ رسانه‌یی‌‌که از فعالیت باز مانده اند، ۴ آن تلویزیون، ۱۰ رادیو، ۱۸ رسانه چاپی و ۲ رسانه آنلاین می‌باشد. از ۵۷ رسانه‌یی که تازه به فعالیت آغاز نموده اند، ۱۳ تلویزیون ، ۱۳ رادیو، ۲۵ رسانۀ چاپی و ۶ رسانه آنلاین می‌باشد.

دسترسی به اطلاعات هنوز هم یک چالش فرا راه کار خبرنگاری باقی مانده است. این چالش تا مدامی‌که به صورت بنیادی حل نگردد، کیفیت اطلاع رسانی را متأثر ساخته و کار خبرنگاری را دشوار می‌سازد.

کمیته در این گزارش‌اش راه حل‌های را به هدف کاهش خشونت‌ها و تهدات در برابر خبرنگاران، بهبود وحفظ آزادی بیان ارایه داشته است.

افغان,کمیته