جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1396122610214227513651594

کمیسیون حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان طی ۶ ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است

14 July 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر، در گزارش تازه اش گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، یک‌هزار و ‌۲۱۳ تن جان‌ باخته و یک‌هزار و ‌۷۴۴ نفر دیگر‌ زخمی شده‌اند.

این کمیسیون در عین حال گفته‌است که تلفات غیر نظامیان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی، ۱۱ درصد کاهش داشته‌است.

در این گزارش آمده است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ سه‌هزار و ۳۳۸ تن از افراد ملکی از سوی طرفینِ جنگ قربانی شده بودند‌ که شامل ۹۷۹ تن کشته و دو هزار و۳۵۹ تن زخمی بودند.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر همچنان آمده است که این ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌گونۀ میانگین، هر روز ۱۶ تن از افراد ملکی‌ قربانی شده‌اند.

بر اساس گزارش این کمیسیون رقم تلفات غیرنظامیان زنان و کودکان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به نیمه نخست سال  گذشته میلادی کاهش داشته که از این میان ۰.۵ درصد کاهش در تلفات زنان و ۳۳ درصد کاهش در تلفات کودکان رونما شده است.

در این گزارش گفته شده که در شش ماه نخست سال میلادی ۱۲۶ زن کشته و ۱۷۱ تن زخمی و نیز ۲۲۵ کودک کشته و ۴۰۵ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

براساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، از مجموع تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌ ۴۸،۵ درصد آن توسط گروه طالبان، ۲۶،۷ درصد توسط عاملان نامعلوم، ۱۵،۵ درصد توسط نیروهای حکومتی، ۶،۳ درصد توسط گروه داعش و ۲،۳ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته و ‌باقی ‌تلفات بر اثر فیر راکت‌ از سوی نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، قندهار، پکتیا و خوست‌ بوده‌است.

طبق آمار کمیسیون حقوق بشر، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، بر اثر حملات گروه طالبان ۵۴۲ تن کشته و ۸۹۶ نفر زخمی شده‌اند. این ارقام نشان می‌دهد که ‌تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات طالبان، در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۲۴ درصد کاهش یافته‌است. این در حالی است که حکومت می‌گوید، تلفات غیر نظامیان در حملات طالبان افزایش یافته‌است.

در آخر کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت افغانستان، طالبان، امریکا و جامعۀ جهانی می‌خواهد که به پیشنهادهای کمیسیون در مورد مشارکت قربانیان، کارشناسان و مردم در مذاکرات صلح، که قبلاً با طرف‌های مذاکرات صلح شریک شده است، توجه جدی کنند و فرصت تطبیق این پیشنهادها‌ را در عمل فراهم آورند.

تلفات غیرنظامیان,حملات طالبان,غیرنظامیان,کمیسیون حقوق بشر