شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

157182062

گفت‌وگوی وزرای خارجۀ افغانستان و ایران/ ایران پرداخت پول به طالبان را کذب خواند

19 August 2020

محمد حنیف‌ اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان با محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران، صبح امروز (چهارشنبه) دربارۀ صلح افغانستان تلفونی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، وزارت خارجۀ ایران می‌گوید که در این صحبت تلیفونی، دربارۀ مذاکرات صلح، ضرورت مذاکره بین افغان‌ها بدون مداخله خارجی و حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته و نیز آمادگی ایران برای کمک به روند صلح مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف در خصوص موضوعات حوزه روابط دو جانبه و خصوصاً نهایی شدن سند جامع همکاری بین دو کشور نیز رایزنی کردند.

حنیف اتمر اخیرا سفری دو روزه به تهران داشت و ضمن دیدار با ظریف با دیگر مقامات ارشد ایرانی ملاقات و به گفت و گو پرداخت.

در سفر ۲ روزه سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران و رایزنی با مقامات ایرانی، دو طرف توافق کردند که سند جامع همکاری‌ها را تا سه ماه آینده آماده کنند و ایران هم اعلام کرد آماده است میزبان مذاکرات بین الافغانی باشد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز اخیرا به کابل رفت و با مقامات افغان از جمله اتمر دیدار کرد.

ایران کمک به طالبان را رد کرد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان مبنی بر پرداخت پول از سوی ایران به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان اظهار داشت: امریکا در باتلاقی خودساخته در افغانستان گرفتار شده و خون سربازان امریکایی هزاران مایل دورتر از وطنشان بخاطر سیاست‌های غلط حاکمان کاخ سفید ریخته می‌شود، که البته نتیجه‌ای نیز جز سال‌ها جنگ و خونریزی برای مردم بیگناه افغانستان نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود: دولت امریکا که هیچ پاسخی برای خانواده های سربازان کشته شده خود در افغانستان ندارد، با فضاسازی رسانه‌یی بدنبال سرپوش گذاشتن بر خطای محاسباتی خود در افغانستان می باشد.

او در پایان از ایالات متحده خواست به‌ جای مقصر نشان دادن دیگران، مسئولانه عمل کرده و به حضور فاجعه بار خود در افغانستان هر چه زودتر پایان دهد.

براساس گزارش سی ان ان، نهادهای اطلاعاتی امریکا مسیر پرداخت این پول‌ها را در شش حمله که نیروهای شورشی تنها در سال گذشته انجام داده‌، بررسی کرده‌اند که حمله بسیار پیچیده گروه طالبان به پایگاه نیروهای امریکایی در بگرام نیز شامل آن است.

در گزارش سی ان ان به دست داشتن ایران در حمله قوس۱۳۹۸ گروهی از مهاجمان مسلح به پایگاه نیروهای امریکایی در بگرام اشاره شده بود که مهاجمان در یک مرکز درمانی غیرفعال در نزدیکی این پایگاه سنگر گرفتند و در نتیجه “یک رشته حملات هوایی” کشته شدند. در این حمله دو غیرنظامی کشته شدند و ۷۰ تن دیگر به شمول چهار کارمند امریکایی زخمی شدند.

اتمر,ایران,صلح,طالبان,ظریف,مذاکرات بین الافغانی