جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Suicide-bombing

یوناما: نزدیک به ۶۰۰۰ غیرنظامی در ۲۰۲۰ کشته یا زخمی شده‌اند

27 October 2020

سازمان ملل امروز (سه شنبه) اعلام کرد، حدود ۶۰۰۰ غیرنظامی در ۹ ماه اول سال جاری میلادی در درگیری میان طالبان و دولت افغانستان، کشته یا زخمی شده اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل ” (UNAMA)  در گزارشی نوشت: از جنوری تا سپتمبر ۲۰۲۰،  ۵۹۳۹ مورد کشته و زخمی از غیرنظامیان در درگیری ها وجود داشته که شامل ۲۱۱۷ کشته و ۳۸۲۲ زخمی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشور، این هیات در گزارش سه ماه یک بار خود بیان داشت: سطح بالای خشونت (در افغانستان) به همراه تاثیر مخرب بر غیر نظامیان ادامه داشته و افغانستان همچنان در میان مرگبارترین مکانهای جهان برای یک غیرنظامی باقی مانده است.

طبق اعلام یوناما تلفات غیرنظامیان ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته میلادی بوده اما خشونتها در افغانستان از ابتدای مذاکرات صلح میان مذاکره کننده دولت کابل و طالبان که ماه گذشته میلادی در پایتخت قطر شروع شد، کمتر نشده اند.

بر اساس این گزارش، طالبان مسئول ۴۵ درصد تلفات غیرنظامیان بوده در حالی که نیروهای دولت افغانستان مسئول ۲۳ درصد از این تلفات هستند. نیروهای بین المللی تحت رهبری آمریکا نیز مسئول دو درصد از این تلفات معرفی شده اند.

بخش عمده تلفات باقی مانده هم در نتیجه تبادل آتش، یا از جانب شبه نظامیان داعش و یا عناصر “تعیین نشده” حامی یا مخالف دولت رخ داده اند.

طبق اعلام این هیات، درگیری های زمینی موجب اکثریت تلفات بوده و بعد از آن حملات انتحاری و بمب های کنار جاده ای، قتلهای هدفمند طالبان و حملات هوایی نیروهای افغان باعث این تلفات بوده اند.

عامل اصلی طالبان هستند

به دنبال نشر گزارش یوناما، شورای امنیت ملی افغانستان در اعلامیه‌یی گفت: طالبان مسلح بیشترین مسوول تلفات ملکی می‌باشند. گروه طالبان یا مستقیم، عامل تلفات ملکی هستند و یا هم به گروه‌های تروریستی دیگر زمینه‌سازی می‌کنند تا بر افراد ملکی حملات را انجام دهند.

بربنیاد اعلامیۀ دفتر شورای امنیت ملی، نیروهای افغان برای تلاش موفقیت‌آمیز صلح و به هدف حفاظت از مردم هنوز هم در حالت دفاع فعال قرار دارند، در حالیکه طالبان در جریان ۹ ماه گذشته، با گذشت هر روز خشونت‌های‌ شان را در سطح کشور افزایش داده‌، از مکاتب، مساجد و تاسیسات‌عامه در جنگ استفاده می‌نمایند، که دلیل اصلی افزایش تلفات ملکی به شمار می‌رود و بی‌اعتمادی‌ را بر تلاش‌های صلح افزایش می‌دهد.

در اعلامیه آمده است: ما بار دیگر بر طالبان صدا می کنیم، که آتش‌بس دایمی و سراسری را بپذیرند و صداقت خویش را در گفتگوهای رو در رو نشان داده و قتل عام افغانان را متوقف کنند، تا تلاش‌های جاری صلح موفق و مردم در امان گردند.

گزارش زیر تأثیر منابع حکومتی نگاشته شده است

طالبان نیز با نشر اعلامیه‌یی گفته‌اند که گزارش یوناما براساس اطلاعات دولت کابل تهیه شده و فاقد اعتبار است.

نعیم وردک سخنگوی طالبان گفت که در گزارش یوناما، تلفات ناشی از حملات نیروهای وابسته به حکومت افغانستان برعهده طالبان انداخته شده است.

طالبان گفته است که عامل اصلی تلفات غیرنظامیان، حملات هوایی و شلیک هاوان و توپ بر مناطق مسکونی است.

طالبان از یوناما خواسته است که روی اصل دقت در گزارش‌هایش کار کند و به منابع حکومتی اتکا نکند.

تلفات غیرنظامیان,حملات طالبان,حملات هوایی نیروی افغان,گزارش یوناما