جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

18399545_403

۲۱۰ هزار افغان طی ۶ ماه از ایران بازگشته‌اند

12 August 2020

یک مقام ایرانی گفته است که ۲۱۰ هزار و ۳۰۴ تبعه افغانستان از حوت پارسال تاکنون از طریق مرز دوغارون به افغانستان بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور، محمدتقی هاشمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: طی حوت گذشته ۸۸ هزار و ۹۰ نفر و از روز نخست حمل ماه تا ۲۰ سرطان سال جاری نیز ۱۲۲ هزار و ۲۱۴ نفر از اتباع افغانستان از مرز دوغارون خارج شدند که در مجموع می توان گفت از آغاز شیوع کرونا شمار بازگشت اتباع این کشور از ایران به کشورشان به ۲۱۰ هزار و ۳۰۴ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: خروج اتباع افغانستان از ایران به خاطر کرونا نیست بلکه کرونا باعث تعطیلی مراکز صنعتی، تجاری، کارگری و عمرانی شد و چون کارگرها بیکار بودند شروع به بازگشت به کشور خود طی این مدت نمودند اما این خروج همراه با بازگشت مجدد و تردد متعدد در مرز دوغارون بوده است.

او گفت: آنچه امسال روی داد و طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود این بود که حجم بزرگی از اتباع متقاضی خروج از کشور شدند و در حوت این تعداد به عدد بی سابقه ۸۸ هزار نفر رسید.

هاشمی افزود: پس از آن تاریخ اما تردد در مرز افغانستان به روال عادی بازگشت هرچند در برخی ایام افزایش خروج از مرز وجود داشت چنانچه در ایام عید قربان تا ۵۰ دستگاه بس به مرز دوغارون اعزام شد.

وی ادامه داد: تردد اتباع افغاستان در مرز دوغارون به منزله خروج قطعی و همیشگی این اتباع از کشور ما نیست چون در کشور افغانستان کاری نیست و از لحاظ امنیتی هم اوضاع مساعدی ندارد لذا بخشی از مردم برای مدیریت زندگی خانواده هایشان به کار در ایران نیاز دارند و ما نیز به فعالیت آنان نیازمندیم.

 

 

برگشت مهاجرین از ایران,عودت کنندگان,کرونا,مرز ایران,مشهد