جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

افشای استفاده طالبان از کودکان در حملات انفجاری

24 December 2018

امان ریاضت

روزنامه‌نگار

در افشاگری دل‌خراش، یک پسر ۱۲ ساله افغان به نام زلگی مدعی شده‌است که طالبان او را مجبور کرده‌اند در یک اقدام انتحاری شرکت کند. روزنامه‌نگاران آلمانی و هندی اخیرا با سه پسر – بریالی، حمیدالله و زلگی – صحبت کردند که مظنون به پیوستن به داعش و طالبان اند.

روزنامه‌نگاران با پسران مصاحبه می‌کردند تا بر ادامه تروریسم و خشونت در کشور و استفاده طالبان از کودکان به عنوان ابزاری در مبارزه خود، گزارشی ارایه کنند. در این گفتگو، بریالی که گفته می‌شود وابسته به داعش است، هرگونه ارتباط با این گروه را رد کرد، در حالی که حمیدالله، که گمان می‌رود وابسته به طالبان باشد، خواستار خروج خارجی‌ها از افغانستان شد.

با این حال، داستان زلگی تکان دهنده‌ترین است. او اظهار داشت که هشت ماه قبل از این‌که مجبور به فرار از کابل شود، توسط طالبان در یک مدرسه دینی تربیت به اقدامات تروریستی شد. وقتی از زلگی در مورد استفاده طالبان از کودکان در بمب‌گذاری‌های انتحاری پرسیده شد، گفت که خودکشی در اسلام حرام است و طالبان توسط خارجی‌ها گمراه شده‌اند تا با استفاده از کودکان اقدام به خودکشی کنند.

زلگی به خبرنگاران گفت: من فوتبال بازی نمی‌کنم یا هیچ تفریحی در زمانی که کشور در جنگ است، ندارم. وی در ادامه آرزو کرد تا دولت خواست تا خارجی‌ها را با رضایت یا با زور از افغانستان بیرون کند.

زلگی افزود: من در کشورم صلح می‌خواهم. وی همچنان می گفت که طالبان او را متقاعد کرده‌اند که خودکشی او را به بهشت می‌برد.

گفتگو با زلگی تأثیرات مخرب تروریسم بر کودکان و نیاز به صلح در افغانستان را برجسته می‌کند. زلگی و طالبان با وجود شواهدی که علیه آنها وجود دارد، از پذیرفتن مسئولیت اقدامات خود و آسیب‌هایی که به جوامع محلی وارد کرده‌اند، خودداری می‌کنند.

زلگی در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه طالبان مسئول کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در کشور بوده‌اند، به خبرنگاران گفت: «اینها ادعاهای دروغینی است که توسط دولت و متحدان آن‌ها منتشر شده‌است. ما فقط با ظالمان‌ای می‌جنگیم که می‌خواهند فرهنگ و اعتقادات ما را نابود کنند.

با این حال، پرونده آنها نشان می‌دهد که آنها با اسناد و شواهد متهم به حملات انفجاری و انتحاری اند. جامعه جهانی به همراه دولت افغانستان باید برای محاکمه این جنایت‌کاران اقدام کنند. استفاده مستمر از کودکان در تروریسم توسط طالبان باید متوقف شود و مسئولین باید پاسخ‌گوی اقدامات خود باشند.

زلگی در پاسخ به خبرنگاران در مورد بمباران و سایر اقدامات تروریستی که در کشور رخ داده‌است و به غیرنظامیان آسیب رسانده‌است، به خبرنگاران گفت: «بازداشت ما برای هدف بزرگتر هزینه کمی است. ما به مبارزه خود ایمان داریم و تا رسیدن به اهداف‌ مان به مقاومت ادامه خواهیم داد».

امتناع طالبان از پذیرش به آسیبی که به بار آورده‌اند و استفاده مداوم آنها از کودکان در جنگ، انتظار می‌رود تا با اقدام سریع و قاطع جامعه جهانی و دولت افغانستان مواجه شود. جهان نباید چشم خود را بر رنج مردم افغانستان و کودکان بیگناهی که در تیررس گرفتار شده‌اند ببندد.

ارشد,افغانستان,امریکایی,باید,ترک,سناتور,کنیم