سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3D785CF1-9BF8-42B1-B0D5-F2D54133D4E5_w1597_n_r1_st

ابقای خلیل‌زاد خبر خوش به‌طالبان و پیام ناامیدکننده به کابل است

23 January 2021

سه منبع امریکایی گفته‌اند که جوبایدن رییس‌جمهور جدید ایالات متحده امریکا، زلمی‌ خلیل‌زاد فرستادۀ ویژۀ دونالد ترامپ برای صلح افغانستان را ابقا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از سی‌ان‌ان، ابقای زلمی خلیلزاد فرستادۀ امریکا برای صلح افغانستان، با توجه به قاعدۀ معمول در ایالات متحده یک مسأله عادی نیست. اغلب پس از روی کارآمدن ادارۀ جدید، مقامات دولتی به‌ویژه در زمینۀ سیاست خارجی عوض می‌شوند.

زلمی خلیل‌زاد از دو سال بدین‌سو به حیث فرستادۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان کار می‌کند. وی با تمام شرکای قضیۀ افغانستان در ارتباط است. خلیلزاد نقش برجسته در امضای موافقت‌نامۀ صلح 29 فبروری با طالبان داشت. اما دولت افغانستان زلمی خلیلزاد را پشتیبان طالبان می‌داند.

زلمی خلیل‌زاد افغانی‌الاصل امریکایی، دیپلومات با سابقه است. وی پیش از این به‌حیث سفیر امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد کار کرده است.

ناظران معتقد هستند که ابقای خلیلزاد بدین معناست که جوبایدن رییس‌جمهور تازۀ امریکا، پابند به اجرایی‌سازی موافقت‌نامۀ صلح با طالبان می‌باشد.

بربنیاد موافقت نامۀ صلح امریکا با طالبان، نیروهای امریکایی باید تا ماه جون از افغانستان بیرون شوند. اما برخی منابع می‌گویند که احتمالاً بایدن دربارۀ خروج از افغانستان تجدید نظر کند. زیرا، طبق توافق‌نامۀ دوحه، خروج نیروهای امریکایی مشروط به «قطع رابطۀ طالبان با القاعده، به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس سراسری» بوده است. اما تاکنون هیچ یک از این شروط عملی نشده است.

طالبان هم نیروهای امریکایی را به نقض توافقنامه متهم می‌کنند. آنان می‌گویند که طبق موافقت‌نامۀ صلح باید تمام زندانیان طالبان از بند آزاد می‌گردیدند و نام رهبران این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت بیرون می‌شد.

از سوی دیگر، طالبان اخیراً با نشر اعلامیه‌یی از حملات هوایی نیروهای امریکایی در ولایات هلمند و قندهار شکایت کرده‌اند. طالبان این حملات را مغایر موافقت‌نامۀ دوحه می‌دانند. اما نیروهای امریکایی می‌گویند که بربنیاد موافقت‌نامۀ صلح، طالبان نباید به شهرها و مراکز نظامی حمله‌ور می‌شدند.

ادامۀ کار زلمی خلیلزاد فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان خبر خوش به طالبان و رویدادی ناامیدکننده به کابل است.

افغانستان,امریکا,بایدن,دوحه,زلمی خلیلزاد,صلح,طالبان,نماینده ویژه امریکا