جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

139700580_3788821734544007_7703750206442011747_o

جهان بر آتش‌بس، تسریع مذاکرات و اجماع جهانی در روند صلح افغانستان تأکید کرد

18 January 2021

نمایندگان چهارده کشور و سازمان بین‌المللی در یک نشست مجازی به حمایت از روند مذاکرات صلح، آتش‌بس  سراسری و حراست از ارزش‌های انسانی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این نشست که روز یکشنبه (28 جدی 1399) به ابتکار شورای عالی مصالحه ملی، وزارت دولت در امور صلح و وزارت امور خارجه برگزار شده بود، سفیر جمهوری چین، نمایندۀ ویژه اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان، سفیر ملکی ناتو برای افغانستان، سفیر بریتانیا در کابل، سفیر جمهوری ترکیه، شارژدافیر سفارت ایالات متحده‌ امریکا، معاون سفیر جمهوری هند، نماینده‌ یوناما، شارژدافیر سفارت جمهوری فرانسه، معاون سفیر ناروی، سفیر قطر، معاون سفیر ایتالیا، سفیر جمهوری اندونیزیا و نماینده سازمان همکاری‌های اسلامی در این نشست حضور داشتند.

به نقل از دفتر رسانه‌های شورای عالی مصالحۀ ملی، نمایندگان کشورها و سازمان‌های‌ جهانی، حمایت کامل کشورها و سازمان‌های متبوع خود را از تلاش‌های صلح به رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی، قطع جنگ و خشونت، آتش‌بس عمومی و یافتن حل سیاسی برای مشکل فعلی ابراز داشته‌اند.

آنان همچنان افزایش خشونت در کشور و ادامۀ قتل‌های هدفمند را محکوم کرده و خواهان پایان این روند غیرانسانی شدند.

این نشست با حضور دکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمد معصوم استانکزی رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امورخارجه‌ جمهوری اسلامی افغانستان به ادامه نشست مجازی تحت عنوان «تقویت اجماع در حمایت از روند صلح» برگزار شده است.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفته است که هیأت مذاکره کننده افغانستان آماده است با قاطعیت و صلاحیت با طرف مقابل در قضایای مختلف شامل اجندای صلح صحبت نماید. «بحث روی آتش بس جامع و قطع خشونت‌ها در اولویت‌ بحث‌های هیأت جمهوری اسلامی افغانستان قراردارد.»

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی در باره‌ی اهمیت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان گفته است که اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان حتمی است و با درک اهمیت موضوع، جمهوری اسلامی افغانستان برای جلب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند.

در این نشست میرویس ناب به نمایندگی از وزارت امورخاجه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در باره فعالیت‌های وزارت امورخارجه در بخش دپلوماسی دینی صلح، جلب حمایت علمای جهان اسلام در محکوم‌کردن جنگ و خشونت در کشور و همکاری‌های منطقه‌یی برای تقویت صلح معلومات ارایه کرده است.

 معصوم ستانکزی رییس هیأت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست از آغاز بحث‌ها روی تقسیم‌بندی اجندای صلح خبر داده و افزوده که تا پایان هفته بحث‌های جدی میان دو طرف در باره‌ی موضوعات مورد توافق آغاز می‌گردد.

حمایت از تلاش‌های صلح، آتش‌بس فوری و قطع جنگ و خشونت‌ها، سرعت‌یافتن مذاکرات صلح در دوحه، صلح به رهبری و مالکیت‌ افغان‌ها، محکوم کردن قتل‌های زنجیره‌یی و هدفمند موضوعات این نشست بوده است.

در این نشست همچنین سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح گفته است که اکنون هيأت افغانستان در دوحه حضور دارد و با عبور از بحث‌ها روی طرزالعمل مذاکرات، قرار است بحث‌های جدی روی اجندای صلح را با تحریک طالبان آغاز نماید.

استانکزی,افغانستان,صلح,طالبان,عبدالله,نمایندگان کشورها