سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

139105158_3602587096484173_1581873416567335586_o

سروصدای ادارۀ موقت پای سران امنیتی هند را به کابل کشاند

13 January 2021

پس از گرم‌شدن بحث ادارۀ موقت در افغانستان، مشاور امنیت ملی و رییس استخبارات هند در سفری از پیش اعلام ناشده به کابل آمدند.

به گزارش خبرگزاری کشور، اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند در سفرش به کابل با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که در این دیدار روی چگونگی همکاری‌ها در عرصۀ مبارزه با تروریزم و ساختن اجماع منطوی در حمایت از روند صلح بحث شد.

اشرف‌غنی گفت که هند و افغانستان از طریق تلاش‌های مشترک با ناتو و امریکا می‌توانند در امر مبارزۀ مشترک با تروریزم موفق شوند.

غنی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان ضامن ثبات در کشور است و در خط اول مبارزه علیه تروریزم منطقوی و جهانی قرار دارد.

مشاور امنیت ملی هند گفت که کشورش خواهان تداوم همکاری‌ها افغانستان است و آماده است که گفت‌وگوها روی منافع مشترک ادامه یابد.

شورای عالی مصالحه ملی ملی نیز در خبرنامه‌یی گفت که در دیدار عبدالله عبدالله با اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند، دربارۀ تلاش‌های صلح، آغاز دور دوم مذاکرات مذاکرات در قطر، حمایت منطقه‌یی و جهانی از تلاش‌های صلح و نقش هند در تأمین صلح در کشور بحث شد.

عبدالله عبدالله از موضع اصولی هند دربارۀ صلح افغانستان قدردانی کرده است.   

سفر مقامات بلندپایۀ امنیتی هند به کابل درحالی انجام می‌شود که از چند روز بدین‌سو بحث ایجاد ادارۀ موقت در افغانستان بالا گرفته است.

هند از کشورهایی است که از نظام کنونی در افغانستان حمایت می‌کند. این کشور در کنفرانس جینوا 3 میلیارد دالر برای افغانستان کمک کرد.

عباس استانکزی از اعضای کلیدی طالبان در دوحه گفته است که هند تنها کشوری است که از توافق‌نامۀ 29 فبروری طالبان با امریکا حمایت نکرده است. 

هند پروسۀ صلح را پروژه امریکایی- پاکستانی می‌داند.

طرح حکومت موقت

برخی منابع گزارش داده‌اند که زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفرش به کابل با رهبران سیاسی افغانستان دربارۀ «ایجاد حکومت موقت» بحث و تبادل نظر کرده است.

اما سفارت امریکا در کابل امروز در بیانیه‌یی گفت که طرف‌دار حکومت موقت در افغانستان نیستند.

راس ویلسون سرپرست سفارت امریکا در کابل گفت که آنها از تشکیل حکومت موقت حمایت نمی‌کنند.

او گفت که نتایج مذاکرات صلح به افغان‌ها بستگی دارد و این نتایج باید منعکس‌کنندۀ آرزوها و خواست مردم افغانستان باشد.

سفارت امریکا گفت که زلمی خلیلزاد دربارۀ با افغان‌ها دربارۀ لزوم تسریع گفت‌وگوها در دوحه صحبت کرده و این گفت‌وگوها باید ادامه یابد.

افغانستان,پاکستان,حکومت موقت,دوحه,طالبان,هند