پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119061402_3427445884014929_3893172632513351182_o

صالح به امریکا: با تروریستان مذاکره می‌کنید فریب نخورید

15 January 2021

همزمان با خروج ۲۵۰۰ سرباز امریکایی از افغانستان، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری این کشور می‌گوید مذاکره امریکا با طالبان به خودی خود اشتباه نبوده اما دولت ترامپ در دادن “امتیاز گسترده” به این گروه اشتباه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، معاون رییس جمهوری افغانستان در مصاحبه اختصاصی با بی بی سی می‌گوید ماموریت امریکایی‌ها که از دو دهه پیش در افغانستان آغاز شد، هنوز پایان نیافته و خروج نیروهایی امریکایی خطر خشونت بیشتر را به دنبال دارد: “من به امریکایی‌ها به عنوان یک دوست و متحد می‌گویم که اعتماد به طالبان بدون وارد کردن سازوکار راستی‌آزمایی اشتباه مهلکی خواهد بود.”

امریکا ماه فبروری سال گذشته با طالبان توافقنامه صلح امضا کرد و قرار شد تعداد سربازان امریکایی در افعانستان کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

حضور امریکا در افغانستان به سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر برمی‌گردد که برای دور کردن طالبان از قدرت به این کشور حمله کرد.

اما طالبان دوباره قوت گرفتند و تا سال ۲۰۱۸ در بیش از دو سوم افغانستان فعال و تهدیدی برای دولت بودند. در این مدت هزاران نفر کشته شده‌اند، از جمله ۲۴۰۰ سرباز امریکایی.

ترامپ به صراحت گفته که مصمم است همه نیروهای امریکایی را از این کشور خارج کند.

بر اساس این توافقنامه که ماه فبروری سال ۲۰۲۰ امضا شد، اگر طالبان به تعهد خود در مورد توقف حملات پایبند بمانند، ایالات متحده و متحدان آن در ۱۴ ماه تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

به دنبال این توافق، حملات طالبان به نیروهای بین‌المللی متوقف شد اما حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان همچنان ادامه دارد. دولت افغانستان در حال مبارزه با طالبان است که تلاش می‌کند بخش‌هایی از کشور را تحت تسلط خود در آورد.

طالبان همچنین متعهد شدند که ارتباط خود با دیگر گروه‌های شورشی را قطع کرده و اجازه ندهند که القاعده یا سایر شبه‌نظامیان در مناطق تحت کنترل آنها فعالیت کنند.

طالبان همچنین به عنوان پیش شرط آغاز مذاکره با دولت افغانستان، خواستار آزادی ۵۰۰۰ نفر از افرادشان از زندان‌های افغانستان شدند که ۴۰۰ زندانی آخر، اوت سال گذشته آزاد شدند.

صالح گفت: “هیات امریکایی نزد ما مراجعه کردند و قسم خوردند که اگر این ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کنید، هیچ خشونتی رخ نخواهد داد. ما به آنها گفتیم که اطلاعات ما خلاف آن را نشان می‌دهد و اگر این افراد آزاد شوند، خشونت‌ها دوباره اوج می‌گیرد. چنین هم شد. چرا ما چنین امتیازی را دادیم در حالی که در مقابل هیچ چیزی به دست نیاوردیم؟!”

معاون رئیس جمهوری افغانستان در ادامه افزود که این گروه برخلاف توافقنامه صلح ارتباط خود را با گروه القاعده قطع نکرده است. در ماه اکتبر سال گذشته یک مقام ارشد سازمان ملل متحد نیز به بی‌بی‌سی گفت که القاعده با وجود توافق امریکا و طالبان، “حضور سنگین در میان گروه طالبان دارد”.

معاون رئیس جمهور گفت: “شما می‌خواهید با تروریسم مذاکره کنید، این انتخاب شماست. اما ما به شما می‌گوییم فریب نخورید”.

وی گفت: “طالبان تروریست بودند و امروز هم تروریست هستند. آنها فعالان زنان و فعالان حقوق بشری را می‌کشند.”

او افزود که دولت افغانستان در گفتگو با طالبان همانند مذاکره کنندگان امریکایی‌ها با طالبان سهل نمی‌گیرد.

معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به خروج سربازان امریکایی گفت دولت افغانستان به سربازان امریکایی التماس نمی‌کند که در این کشور بمانند و تصمیم امریکا را در مورد خروج نیروهایش می‌پذیرد: “ما از کمک آن‌ها سپاسگزاریم. اما سرنوشت کشور من به آخرین هلی کوپتر نظامی ایالات متحده بستگی ندارد.”

در اوج جنگ در افغانستان، ۸۸ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشتند و پس از خروج آخرین نیروهای امریکایی از افغانستان، شمار این نیروها به ۲۰۰۰ هزار نفر کاهش خواهند یافت.

طالبان به بی‌بی‌سی گفته‌اند اگر طبق توافق با امریکا، همه نیروهای خارجی تا بهار سال آینده از افغانستان خارج نشوند، آنها حمله به نیروهای بین‌المللی از سر خواهند گرفت.

دولت افغانستان در حال مذاکره با طالبان است اما مشخص نیست که چه زمانی توافق صلح را امضا می‌کنند.

بسیاری‌ نگرانند که اگر نظامیان خارجی قبل از رسیدن به یک توافق پایدار از افغانستان عقب نشینی کنند، طالبان دوباره به قدرت برسند.

جو بایدن پنج روز دیگر جانشین ترامپ می‌شود و یکی از وظایف وی تصمیم‌گیری در مورد باقی ماندن سربازان امریکایی در افغانستان خواهد بود.

امرالله صالح,امریکا,خروج نیروها,صلح,طالبان