جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

89

نیروهای امریکایی بیرون شوند، دلیلی برای ماندن نداریم

28 December 2018

به دنبال شایعه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آلمان‌ها نیز بحث خروج نیروهای‌شان را مطرح کرده‌اند.

شماری از رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که ترامپ نیمی از نیروهای کشورش را خارج می‌سازد.

 متحدین ایالات متحده امریکا را که در ماموریت «حمایت قاطع» ناتو در افغانستان سهم دارند، از این تصمیم احتمالی ترامپ، نگران و سردرگم شده‌اند.

هارالد کویات، بازرس کل سابق اردوی فدرال آلمان به این باور است که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، نیروهای آلمانی نیز چاره‌ای جز خروج نخواهند داشت.

کویات به شماره روز پنج شنبه روزنامه «تاگس اشپیگل» گفت: «اگر ایالات متحده امریکا تا آخرین واحدها از افغانستان خارج شود، برای ما نیز دلیل دیگری وجود ندارد که در آنجا بمانیم.»

به گفته او، جای سوال نیست که هرگاه سربازان آلمانی در افغانستان از حمایت و محافظت ۱۰۰ درصدی برخوردار نباشند، اردوی آلمان باید به ماموریت خود در این کشور خاتمه بدهد.

آلمان فعلاَ با حدود ۱۱۰۰ سرباز در ماموریت «حمایت قاطع» ناتو سهم دارد. این ماموریت مصروف آموزش و مشورت‌دهی نیروهای امنیتی افغانستان است. ایالات متحده امریکا مجموعاَ ۱۴ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که برعلاوه پیشبرد ماموریت آموزشی، عملیات‌های جداگانه ضد تروریستی را نیز انجام می‌دهند.

بازرس کل پیشین اردوی آلمان به این باور نیست که دیگر کشورهای عضو ناتو مانند بریتانیا نیروهای خود را در افغانستان بیشتر سازند تا خلاء ناشی از خروج نیروهای امریکایی پر گردد.

علاوه بر این، ایگون رامز، جنرال پیشین ناتو نیز دیدگاه انتقادی نسبت به طرح کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان دارد. او به رادیوی هِسن آلمان گفت: «خروج نیروهای امریکایی به این معنی است که ایالات متحده امریکا دیگر نمی‌تواند حمایت اساسی از دیگر کشورهای مستقر در آنجا فراهم کند.» او افزود که در صورت خروج نیروهای امریکایی، ماموریت «حمایت قاطع» ناتو «مفهومی نخواهد داشت.»

این جنرال پیشین ناتو که زمانی مسئول ماموریت افغانستان در مقر این پیمان نظامی بود، به این باور است که حتی خروج قسمی نیروهای امریکایی از افغانستان نیز اردوی آلمان را در یک موقعیت دشوار قرار می‌دهد. او می‌افزاید: «در آن صورت رهبری سیاسی در آلمان باید تصمیم بگیرد که آیا ماموریت افغانستان را به گستردگی کنونی‌اش ادامه می‌دهد یا نه.»

آلمانی,افغانستان,امریکایی,خروج,نیروهای