پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

XT4NSHT75MI6VBGCA6JNQWIZCE

اعضای سازمان جهانی بهداشت درخواست ترامپ را رد کردند

20 May 2020

اعضای سازمان جهانی بهداشت از جمله بسیاری از متحدان آمریکا، درخواست رئیس‌جمهور این کشور برای محکوم کردن این سازمان به دلیل پاسخش به بحران کرونا را رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درخواست «دونالد ترامپ» برای اقدامات تنبیهی علیه سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه از سوی سایر اعضای این سازمان رد شد. آنها در عوض با انجام تحقیق «مستقل و بی‌طرفانه» درباره پاسخ این سازمان به همه‌گیری کرونا موافقت کردند.

روزنامه نیویارک تایمز گزارش داد که ترامپ روز دوشنبه در نامه‌ای ۴ صفحه‌ای تهدید کرده بود که در صورتی که این سازمان ظرف ۳۰ روز بهسازی اساسی و مهم انجام ندهد، کمک مالی آمریکا به این نهاد را به طور دائم قطع خواهد کرد.

او به سازمان جهانی بهداشت به دلیل «بی توجهی به گزارش‌های معتبر در خصوص شیوع ویروس (کرونا) در ووهان» تاخت. به ادعای ترامپ این گزارش‌های معتبر، در مغایرت مستقیم با اظهارات دولت چین قرار دارند. ترامپ همچنین سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد، تحت فشار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در خصوص اعلام وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا ادعاهای تماما نادرست و گمراه کننده مطرح کرده است.

بنابر این گزارش، تهدید جدید ترامپ، تشدید تلاش‌های مکرر وی در مقصر شناختن سازمان جهانی بهداشت و چین در انتشار ویروس کرونا و منحرف کردن توجهات از مسئولیت خود در قبال مهار این ویروس در آمریکا بود که تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

کارشناسان بهداشت عمومی متذکر شدند که ترامپ این تهدیدها درباره خروج از سازمان جهانی بهداشت و متوقف کردن کمک مالی به آن را بدون در نظر گرفتن این مسئله که انجام چنین اقدامی نیاز به موافقت کنگره دارد، مطرح کرده است. موافقتی که بسیاری از تحلیل‌گران آن را بعید دانسته‌اند.

این کارشناسان در عین حال گفتند که حمله‌های مکرر ترامپ به این نهاد، مانع این سازمان در زمان بحرانی کنونی است و به طور جدی تلاش‌های جهانی را برای مقابله با ویروس به خصوص در کشورهای فقیرتر که به شدت به این سازمان وابسته هستند، مختل می‌کند.

«لارنس اُ. گوستین» مدیر موسسه O’Neill فعال در زمینه حقوق ملی و جهانی بهداشت در دانشگاه «جرج تاون» در همین خصوص گفت: درست وقتی جهانیان در حال کنار هم جمع شدن برای مقابله با یک بحران بی‌سابقه سلامتی بودند، متلاشی می‌شوند. این اختلال و به خطر انداختن سلامتی جهان از سوی دولت ترامپ به قیمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا هم گفت اکنون زمان همبستگی است، نه انگشت اتهام دراز کردن. «والنتینا ماتوینکو»، رئیس سنای روسیه هم اعلام کرد کشورش پشت سازمان جهانی بهداشت می‌ایستد و قطعا دلیلی برای محاکمه یا هیچ نوع تحقیقی یا تخریب چیزهای مفیدی که دهه‌ها به دست بشر جمع‌آوری شده، نیست.

قطعنامه‌ مصوب سازمان جهانی بهداشت متعهد شد «ارزیابی جامع» برای بازبینی تجربه بدست آمده و درس‌هایی که پاسخ بین‌المللی هماهنگ شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به همگان آموخت، انجام شود. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای تلاش کرد مدعی پیروزی در این خصوص شود و اعلام کرد این قطعنامه دستوری را برای بررسی نگرانی‌های ترامپ درباره منشاء ویروس تعیین کرد. اما در واقع در این سند که مورد حمایت بسیاری از متحدان آمریکا قرار گرفت، اثری از محکوم کردن سازمان جهانی بهداشت که رئیس‌جمهور آمریکا در نامه روز دوشنبه خود آن را تکرار کرده بود، دیده نمی‌شد.

مقامات کاخ سفید و وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به ایمیل‌های فرستاده شده از سوی نیویورک تایمز برای پرسیدن نظرشان در این خصوص پاسخی ندادند.

رد درخواست ترامپ,رییس جمهور امریکا,سازمان جهانی بهداشت,سازمان صحی جهان,کشورنیوز