دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

us and pak

همکاری مشترک اطلاعاتی پاکستان – امریکا در افغانستان

01 April 2024

کشورنیوز: پروازهای نظارتی امریکا بر آسمان افغانستان، خواب از چشم طالبان ربوده است. هواپیماهای بدون سرنشین سرگرم جمع‌آوری اطلاعات و نظارت از عملکرد طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در سراسر کشور است.
پس از رویداد مرگبار مسکو و افزایش تهدیدهای ISKP در اروپا و امریکا، گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین بیشتر شده است.
از وضعیت بر می‌آید که پاکستان پایگاه‌هایی را در اختیار امریکا قرار داده است. مقامات طالبان بارها از پاکستان خواسته‌اند که به هواپیمای بدون سرنشین امریکایی اجازۀ عبور به خاک افغانستان ندهد. اما با برهم خوردن روابط طالبان با پاکستان، همکاری اطلاعاتی امریکا و پاکستان بیشتر شده است.
امریکا سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد، اما به‌لطف تکنالوژی مدرن، نفوذ اطلاعاتی و امنیتی‌اش را میدان حفظ کرد. این مسأله زمانی آشکار شد که رهبر القاعده در حملۀ پهبادی امریکا در وزیر اکبرخان کابل کشته شد.
طالبان گشت‌زنی هواپیمای امریکا را مخالف توافق دوحه می‌دانند و می‌گویند که امنیت کامل در افغانستان تأمین شده و خاک این کشور علیه منطقه و جهان استفاده نخواهد شد. اما حملات اخیر بر کشورهای منطقه (روسیه، ایران و پاکستان) و افزایش تهدیدها علیه غرب نشان می‌دهد که طالبان به تعهدات بین‌المللی در خصوص جلوگیری از مبدل‌شدن افغانستان به کانون گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند.
حالا حملات بی‌وقفۀ جریان‌های ضد طالبان از یک سو و گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین از سوی دیگر، طعم پیروزی را از طالبان گرفته است.