شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

700x414

قصر سفید: کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته است

08 February 2020

قصر سفید ایالات متحده‌ی امریکا اعلام کرده است که در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی میزان کشت خشخاش در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش، اما تولید تریاک خالص افزایش یافته است.

قصر سفید روز گذشته (جمعه، ۱۸ دلو) با نشر نتایج سالانه برآورد امریکا از میزان کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان، گفته است که کشت خشخاش در سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸ درصد کاهش یافته است.

براساس این نتایج، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۶۰ هزار هکتار زمین در افغانستان خشخاش کشت شده است، در حالی که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۱ هزار هکتار زمین خشخاش کشت شده بود.

همچنان میزان تولید تریاک خالص در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه به سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

یافته‌های دفتر ملی کنترل مواد مخدر قصر سفید نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ میلادی شش‌هزار و ۷۰۰ متریک تُن تریاک در افغانستان تولید شده است، در حالی در سال ۲۰۱۸ میلادی این رقم به پنج‌هزار و ۵۵۰ متریک تُن می‌رسید.

براساس این یافته‌ها، قیمت پایین تریاک در زمان کاشت باعث کاهش کشت و برداشت شده و افزایش تولید خالص نیز نتیجه‌ی مستقیم شرایط آب و هوایی و برداشت مطلوب بوده است.

همچنان گفته شده است که ادامه‌ی کشت گسترده کوکنار و تولید تریاک در افغانستان، توانایی دولت افغانستان در حفظ حاکمیت قانون و ارتقای حکومت‌داری خوب را پیچیده‌تر می‌کند. در کنار آن، قصر سفید افزوده است که درآمد شورشیان از مواد مخدر، ناامنی را طولانی‌تر می‌کند و به فساد دامن می‌زند.

قصر سفید در ادامه گفته است که عواقب قاچاق هرویین افغانستان توسط شهروندان این کشور و کشورهای دیگر در مسیر قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان احساس می‌شود.

به گفته‌ی قصرسفید، دولت ایالات متحده‌ی امریکا برای رفع این چالش جدی و تقویت مشارکت دیرینه‌ی خود با دولت افغانستان به کارش ادامه می‌دهد.

امریکا,تریاک,تولید تریاک,تولید تریاک در افغانستان,قاچاق مواد مخدر,قصر سفید,کشت خشخاش,کشورنیوز