شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1a5a35f3ffee4eeba89032c540de08fb_18

نخست‌وزیر اتوپیا، برنده جایزه صلح نوبل شد

12 October 2019

نخست وزیر اتوپیا برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ اعلام شد.

اکادمی صلح نوبل دیروز (جمعه) “ابی احمد” نخست وزیر اتوپیا را به دلیل تلاش‌هایش برای صلح با اریتره به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ انتخاب کرد.

اتوپیا و اریتره به عنوان دشمنانی قدیمی، جنگی مرزی را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ داشتند اما در سال ۲۰۱۸ با تلاش‌های ابی احمد، روابط خود را از سر گرفتند.

جایزه صلح نوبل و جایزه نقدی آن که ۹۰۰ هزار دالر است در تاریخ ۱۰ دسامبر در اسلوی نروژ تحویل نخست وزیر اتوپیا خواهد شد.

ابی احمد علی، در ماه اپریل سال ٢٠١٨ با برنامه‌ای حاوی بهبود اصلاحات سیاسی، شرایط اقتصادی، ارتقاء حقوق مدنی و تعمیم عدالت اجتماعی در اتوپیا به سمت نخست وزیری منصوب شد. او پیش از ورود به صحنه سیاست، به عنوان افسر اطلاعاتی در ارتش این کشور خدمت کرده بود و بعدا به نمایندگی پارلمان اتوپیا و رهبری حزب “جبهه دموکراتیک انقلابی خلق اتوپیا” رسید.

از او به عنوان سیاستمداری با برنامه‌های پیشرو نام برده می‌شود که در دوره کوتاه زمامداری خود دستاوردهایی هم داشته است.

یکی از مهمترین مشکلات اتوپیا طی دهه‌های اخیر، جنگ با اریتره بوده است. اریتره زمانی به عنوان بخشی از اتوپیا به این کشور واگذار شده بود، اما در سال ١٩٦١ اعلام استقلال کرد که به جنگی سی ساله با اتوپیا منجر شد. سرانجام در سال ١٩٩٣، سازمان ملل متحد اریتره را به عنوان یک کشور مستقل پذیرفت اما اختلاف مرزی با اتوپیا همچنان باقی ماند.

جنگ بین دو کشور ده‌ها هزار کشته و خسارات گسترده اقتصادی برای هر دو طرف به همراه داشت. سرانجام در ماه ژوئیه سال گذشته، دو کشور در مورد خط مرزی توافق کردند و قرارداد صلح بین آنها امضا شد.

احمد علی ٤٣ سال دارد. پدر او از رهبران مسلمانان اقلیت اورمو و مادرش (یکی از چهار همسر پدرش) از کلیسای ارتدوکس اتوپیا پیروی می‌کرد. ابی احمد بعدا به مسیحیت گروید و از پیروان یکی از فرقه‌های اقلیت مسیحی در اتوپیا است.

کشور اتوپیا که در گذشته حبشه خوانده می‌شد، از کشورهای باستانی و در شمال غرب قاره آفریقا و منطقه شاخ آفریقا واقع شده است. جمعیت این کشور به بیش از ١٠٢ میلیون نفر می‌سد که بیش از ٦٠ درصد آنان مسیحی، نزدیک به ٣٤ درصد مسلمان و بقیه پیرو ادیان دیگر از جمله دین‌های بومی هستند.

اتوپیا از کشورهای کم درآمد جهان است و درآمد سرانه آن کمتر از هزار دالر در سال است.

جایزه صلح نوبل,خبرگزاری کشور,ناروی,نخست وزیر ایتوپی