پنج شنبه, ۲۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

14021003000521638390252270502059_12577_PhotoT

ایران به طالبان: دربارۀ حل مشکلات مرزی و آب همکاری عملی کنید

24 December 2023

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با امیرخان متقی وزیر امور خارجۀ طالبان در تهران گفته است که هیأت حاکمۀ افغانستان دربارۀ مشکلات مرزی و آب اقدامات عملی را روی دست گیرند.

به گزارش کشورنیوز، وزارت خارجۀ ایران روز یکشنبه در خبرنامه‌یی گفت که امیر عبداللهیان بر ضرورت حل مسائل موجود بین دو کشور از جمله مرز، آب و …  تاکید کرد و گفت که هیات حاکمه افغانستان  به صورت عملی نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود دراین زمینه همکاری لازم را معمول نمایند.

امیرخان متقی وزیر خارجۀ طالبان از مواضع ایران در قبال فلسطین قدردانی کرده و بر ضرورت و تداوم حمایت از مقاومت و جهاد مردم فلسطین در برابر اسراییل تا دستیابی به پیروز نهایی تاکید نمود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتقا مناسبات دوجانبه، موضوعات مختلف در مناسبات دوجانبه را طرح و بر ضرورت ادامه‌ تعاملات دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله آب، مرز، تجارت و همکاری در امور قضایی و کنسولی تاکید کرد.

متقی در یک نشست خبری در تهران گفت که در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها از کمرنگ شدن زبان فارسی در افغانستان گفت: زبان فارسی و پشتو هردو زبان رسمی افغانستان هستند و هیچ نوع تبعیضی علیه زبان فارسی از سوی حکومت وجود ندارد. وی تاکید کرد که «در مکاتب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، همه چیز مانند قبل جریان دارد و تدریس و صحبت به هردو زبان پشتو و فارسی انجام می‌شود. ما تلاش داریم هر دو زبان غنی‌تر و علمی تر شوند.»

وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در خصوص برخی تابلو‌ها و نوشته‌هایی که زبان فارسی از آن حذف شده، توضیح داد: «اگر در جایی تابلوهایی که به زبان فارسی هستند پایین کشیده شوند، کار اشخاص مغرض است و با اهداف شخصی صورت گرفته اما سیاست حکومت افغانستان این نیست.»

وی درباره وضعیت مهاجرین افغانستانی گفت: «حکومت افغانستان تلاش دارد هر چه سریعتر شرایط اقتصادی و اجتماعی لازم را فراهم کند تا مهاجران به خواست خودشان به وطن بازگردند.»

متقی ضمن تشکر از کشورهای همسایه برای میزبانی طولانی مدت از جمعیت عظیم مهاجران افغانستانی، گفت: «چهل و پنج سال در افغانستان جنگ بوده است وگرنه هیچکس وطن خود را با شادی رها نمی‌کند.»

امیرخان متقی برای شرکت در نشستی به حمایت از فلسطین به تهران رفته است.

تهران از حامیان اصلی رژیم طالبان در افغانستان است. محدودیت‌ها بر مذهب تشیع و زبان فارسی در افغانستان نتوانسته روی روابط دو طرف تأثیر بگذارد. ایران‌ همواره بر تشکیل نظام فراگیر در افغانستان تأکید کرده است، اما در عمل با قوت از رژیم طالبان در افغانستان حمایت می‌کند. چنانچه در نشست مسکو نماینده ایران از مبارزۀ طالبان با داعش قدردانی کرد.