چهارشنبه, ۱۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

فف

تمایل طالبان به آسیای مرکزی

26 April 2024

کشورنیوز: کشورهای آسیای مرکزی و روسیه روابط دپلماتیک، اقتصادی و سیاسی با طالبان را افزایش بخشیده‌اند.
در روزهای پسین، هیأت‌هایی از روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان به کابل آمده و با سران طالبان دربارۀ روابط ترانزیتی- تجارتی گفت‌وگو کرده‌اند. همچنان، مقامات طالبان در ماه‌های پسین به تکرار از ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان دیدار کرده‌اند.
در حال حاضر، افغانستان بیشترین حجم روابط بازرگانی را با کشورهای آسیای مرکزی دارد. کشورهای آسیای مرکزی که از ناحیۀ افغانستان به‌شدت نگران هستند، تلاش دارند با رویکرد تجاری- اقتصادی به تعامل و همکاری با طالبان بپردازند و از این طریق خطر روزافزون افراط‌گرایی و تروریزم را دفع کنند. مواد مخدر، داعش و عناصر افراطی و تروریست آسیای مرکزی در افغانستان، بزرگترین تهدید در برابر این کشورها می‌باشد.
از سوی دیگر، افزایش تنش در روابط طالبان با اسلام‌آباد و روی گردانی راولپندی از طالبان، رژیم حاکم در افغانستان را به کشورهای آسیای مرکزی نزدیک ساخته است. این همان سیاستی است که اشرف‌غنی رییس‌جمهور پیشین افغانستان در پیش گرفته بود. اشرف‌غنی در سر داشت که افغانستان به مرکز تجارت و ترانزیت آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل شود و به تدریج وابستگی تجاری- اقتصادی کشور به پاکستان پایان یابد. اما تلاش اشرف‌غنی برای منزوی‌ساختن پاکستان نه تنها به پایان اقتدار شخص او، بل به فروپاشی افغانستان منجر شد.
مشخص نیست که تداوم سیاست «اقتصادمحور» طالبان چه تبعاتی خواهد داشت. اما برخی حلقات افراطی در درون طالبان مدعی هستند که رهبری امارت به جای سیاست «اسلام‌محور و شریعت‌محور» به «سیاست اقتصادمحور» روی آورده است!