جمعه, ۲۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

190910-editorial

جان بولتن: حمایت از مقاومت مسلحانه برضد طالبان مسوولیت اخلاقی واشنگتن است

06 January 2023

 

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا می‌گوید که واشنگتن باید از مقاومت‌های مسلحانه علیه طالبان حمایت کند.

بولتن به صدای امریکا گفت که ممکن است این حمایت به شکل مخفیانه انجام شود.

او با بیان این‌که گروه‌های مخالف طالبان باید نخست اولویت‌های خود را به امریکا واضح بسازند، گفت: «مهم است که ببینیم برای حمایت از مقاومت افغانستان چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. این در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی وجود داشت. در دوره قبل در زمان حکومت طالبان وجود داشت. فکر می‌کنم که این آرزوهای واقعی مردم افغانستان را منعکس می‌کند.»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که اخیراً کرن دکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان در صحبت با جمعی از خبرنگاران گفت که واشنگتن از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند. خانم دکر گفت: «هیچ افغان دیگر جنگ و خشونت نمی‌خواهد و راه درست برای حل اختلافات گفتمان و مذاکرهٔ سیاسی است.»

با این حال، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید شرایط کنونی در افغانستان را با خروج قوای خارجی از آن کشور پیوند داد و گفت که ایالات متحده مسولیت اخلاقی دارد که به مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان کمک کند. او گفت: “فکر می کنم چیزهایی مانند ارتباطات، تجهیزات برای افرادی که در کشور باقی می مانند فراهم شود تا افرادی که در برابر طالبان مقاومت می کنند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به نظر من باید نگاهی جدی به نیروهای مقاومت داشت، به ‌ویژه اگر بتوانند کنترول بخش‌هایی از کشور را به دست آورند.”

مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا همچنان گفت که محدودیت‌های اخیر طالبان بر تعلیم و کار زنان و دختران در افغانستان قابل پیش‌بینی بود، هرچند آن را مخالف تعهدات طالبان به توافقنامۀ دوحه خواند.

او گفت: “آنان [طالبان] قصد داشتند غرب را فریب دهند، به این امید که به دریافت کمک ادامه دهند تا بتوانند کنترل بیشتری بر کشور داشته باشند، تدارکات را برای مردم فراهم کنند تا نارضایتی ایجاد نشود . آنان در مورد هر آنچه که می‌ خواستند پس از به قدرت رسیدن انجام دهند صحبت می کردند صرف نظر از اینکه اهداف واقعی شان چی بود. اما متاسفانه این فقط نشانه دیگری است که آنچه آنها در توافق با ایالات متحده به آن متعهد شدند و تعهداتی را که به طور علنی با سایر نقاط جهان پذیرفتند، هرگز قصد انجام آن را نداشتند.”

بولتن هشدار داد که زندگی شمار زیادی کارمندان حکومت پیشین و فعالان حقوق بشر در افغانستان زیر سلطهٔ طالبان در خطر قرار دارد و نیاز به بیرون شدن از افغانستان دارند.

بولتن خروج نیروهای ایتلافِ به رهبری ایالات متحده از افغانستان را اشتباه ایالات متحده و ناتو دانست که به گفتهٔ او پیامدهای بسیار جدی برای افغانستان داشت.

احمدمسعود,اندراب,پنجشیر,تروریستان,جبهه مقاومت,طالبان,مقاومت,واشنگتن