سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FjjW3xKXgAAN3Xu

حکمتیار: طالبان منابع حزب اسلامی را قطع کردند

09 December 2022

 

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی امروز در خطبۀ نماز جمعه دربارۀ حملۀ مسلحانه به دفتر مرکزی حزب اسلامی در کابل توضیح داد و گفت که عاملان رویداد دو شهروند تاجیکستان بودند.

به گزارش کشورنیوز، حکمتیار گفت که اسناد و مدارک نشان می‌دهد که عاملان انتحاری اتباع تاجیکستان هستند و بیرق داعش نیز در چانتۀ آنان جابجا شده بود. اما او گفت که ممکن است بیرق داعش به هدف گم‌کردن رد پای عاملان اصلی رویداد جاسازی شده باشد.

حکمتیار گفت که هنوز هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته و نمی‌خواهد پیش از کامل‌شدن تحقیقات کسی و یا گروهی را متهم به سازمان‌دهی این حادثه کند. گلبدین حکمتیار از داعش خواست که موضعش را دربارۀ حمله روشن سازد.

به تاریخ ۱۱ قوس در حمله به دفتر مرکزی حزب اسلامی در کابل، یک تن جان باخته و دو تن زخم برداشتند. گلبدین حکمتیار از این حمله جان سالم به در برد. مهاجمان پیش از ورود به مسجد به وسیلۀ محافظان حکمتیار از پای درآمدند.

حکمتیار در بخشی از صحبت‌هایش از رژیم طالبان انتقاد کرد و گفت که علی‌رغم حمایت وی از امارت اسلامی، آن‌ها پوهنتون حزب اسلامی را که یک مرکز علمی با اعتبار بود و سابقۀ بیشتر از تحریک طالبان داشت، بستند و محصلان را وادار کردند که به پوهنتون‌های دیگر بروند.

رهبر حزب اسلامی گفت که براساس توافق‌نامۀ صلح با رژیم قبلی، مصارف دفتر حزب اسلامی از سوی دولت تأمین می‌شد، اما طالبان از شانزده ماه بدین سو حمایت دولتی را قطع کرده‌اند. حقوق کارمندان ۱۶ ماه است که پرداخت نشده است.

حکمتیار گفت که طالبان به بقایای رژیم قبلی تکیه کرده است. براساس گفتۀ طالبان، ۸۰۰ هزار تن از مأموران و پرسونل رژیم سابق در نهادها مشغول هستند. حکمتیار گفت که موجودیت آن‌ها در نهادهای امنیتی خطرناک است.

حکمتیار در پایان گفت که مسایلی است که نمی‌خواهد بیان کند، چون به سود دشمن تمام می‌شود. اشارۀ او به جبهۀ مقاومت بود. 

افغانستان,حکمتیار,حمله به دفتر حزب اسلامی,صلح,طالبان,نماز جمعه