یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

حکومت در واکنش به عملیات بهاری طالبان: جنگ به سود هیچ طرفی نیست

13 April 2019

حکومت افغانستان در واکنش به اعلام عملیات بهاری طالبان، گفته است که جنگ به سود هیچ طرفی نیست و طالبان باید به ندای صلح لبیک بگویند.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌یی گفت که حکومت افغانستان اعلامیه گروه طالبان مبنی بر آغاز عملیات بهاری‌شان را نشانۀ واضح اصرار این گروه بر دوام جنگ نامشروع در افغانستان دانسته و این اقدام جنگجویانه را به شدت محکوم می‌کند.

طالبان دو روز پیش عملیات بهاری‌شان را زیر عنوان «الفتح» اعلام کردند. اعلام عملیات بهاری طالبان با واکنش نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و حکومت مواجه شده است. 

حکومت می‌گوید که عملیات طالبان در حالی اعلام می‌شود که به ابتکار و اصرار حکومت افغانستان تلاش ها برای پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی در افغانستان به شدت ادامه داشته و این گروه با هیات مذاکره کننده ایالات متحده امریکا مستقیماً وارد مذاکرات صلح استند.

اصرار طالبان بر تداوم جنگ و فساد در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که علمای جید کشور و جهان اسلام، ادامه جنگ طالبان علیه مردم افغانستان را جهاد نه بلکه فتنه دانسته و خواهان توقف آن شده اند.

در اعلامیه آمده است: ادعای طالبان مبنی بر این که این اعلان جنگ در پاسخ به اعلان حکومت افغانستان صورت گرفته باشد، نادرست است. حکومت افغانستان نه تنها این که اعلانی در مورد آغاز عملیات جنگی نکرده است، بلکه تمام موانعی را که در مقابل صلح وجود داشت از میان برداشته، تداوم جنگ را به نفع هیچ طرفی نمی‌داند.

اعلامیه ارگ تصریح می‌کند: مردم افغانستان شاهد استند که طالبان طی عملیات های گذشته شان نه تنها این که مردم بیگناه ما را در سراسر افغانستان، به اشاره ی بیگانه گان، آماج حملات تروریستی قرار داده اند، بلکه خلاف ارزش های اسلامی و عنعنات افغانی به گونه ی مکرر وارد حریم خصوصی مردم متدین ما شده، زنان و اطفال بیگناه را گروگان گرفته، از آنها به عنوان سپر و از خانه های شان به حیث سنگر استفاده کرده اند.

بر بنیاد اعلامیه، مردم و حکومت افغانستان از جوانان  افغان که در صفوف جنگی طالبان استند و وسیله ی اهداف قدرت طلبانه ی رهبری  این گروه و حامیان منطقه یی شان شده اند، می خواهد تا فریب آنها را نخورده و دیگر وسیله ی بیگانه گان برای ایجاد رعب و وحشت میان خواهران و برادران مسلمان خود نگردند.

مردم و حکومت افغانستان از آن عده رهبران و اعضای گروه طالبان که با این اعلان جنگ علیه مردم افغانستان مخالف استند میخواهند تا در صف مردم مسلمان خود قرار گرفته و علیه این اقدام نامشروع صدای خود را بلند کنند.

حکومت گفت که به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هدایت واضح داده شده است تا در مطابقت به اصل دفاع از تمامیت ارضی و نوامیس ملی و اسلامی کشور، و در دفاع از مردم متدین افغانستان تمام تدابیر لازم را اتخاذ نموده و از سنگرهای خود با قوت دفاع کنند. طبق اعلامیه، حکومت افغانستان در حالیکه آماده است از وجب وجب خاک و فرد فرد کشور دفاع کند، یک بار دیگر از رهبری گروه طالبان می خواهد تا از ادامۀ این جنگ نامشروع و تحمیلی دست کشیده و به دعوت بلا قید و شرط دولت و مردم افغانستان برای مذاکرات صلح لبیک بگویند.

افغانستان,جنگ,حملات بهاری,طالبان,واکنش