پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FcCPP1hXwAQE8Ox

داعش از زمین، امریکا از آسمان، روزگار طالبان را سیاه کرده‌اند

07 September 2022

وزیر خارجۀ طالبان از گشت‌زنی هواپیماهای امریکایی بر فضای افغانستان انتقاد کرد و آن را مغایر قوانین بین‌المللی و توافق‌نامۀ دوحه خواند.

به گزارش خبرگزاری کشور، امیرخان متقی، وزیر خارجۀ طالبان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از امریکا خواست که از نقض حریم هوایی افغانستان خودداری کند. او گفت که امنیت در افغانستان تأمین شده و خاک این کشور علیه هیچ کشور خارجی استفاده نخواهد شد.

متقی که از دست‌آوردهای یک‌سالۀ وزارت خارجۀ طالبان گزارش می‌داد گفت که هم اکنون برخی سفارت‌خانه‌ها در کنترل امارت اسلامی است. او با یادآوری از دادوستد تجاری میان افغانستان و منطقه گفت که هدف آن مبدل‌سازی افغانستان به مرکز تجارت و ترانزیت آسیای مرکزی و جنوب آسیا است.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که پیشتر وزیر دفاع طالبان نیز از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر فضای افغانستان به تندی انتقاد کرد.

ملا یعقوب گفت که هواپیماهای بی‌نشین امریکایی از فضای پاکستان وارد افغانستان می‌شود. او از پاکستان خواست که به هواپیماهای امریکایی اجازۀ عبور ندهد. سخنگوی طالبان نیز از پرواز هلیکپوترهای امریکایی بر آسمان افغانستان انتقاد کرد.

منابع محلی روزانه از گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر آسمان افغانستان خبر می‌دهد. دیروز رسانه‌ها گزارش دادند که هواپیماهای بی‌نشین در ولایت کندهار دیده شده است. امروز ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن افراد طالبان تلاش دارند هواپیمای بدون سرنشین را در ولایت غزنی سرنگون کنند.

نگرانی طالبان پس از آن بالا گرفته است که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی ماه گذشته رهبر القاعده را در وزیر اکبرخان کابل به قتل رسانیدند. اما امیرخان متقی امروز گفت که هیچ نشانه‌ای از کشته‌شدن رهبر القاعده در کابل وجود ندارد. اخیراً گزارش‌هایی منتشر شد که یکی از مقامات طالبان با شماری از اعضای القاعده در ساحۀ دهمزنگ کابل کشته شده‌اند.

در پی افزایش گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر فضای افغانستان فضا برای رهبران طالبان تنگ‌تر گردیده است. حملات داعش در روی زمین و حملات غافل‌گیرکنندۀ هوایی نیروهای امریکایی طعم پیروزی را از طالبان گرفته است. داعش اخیراً برخی از چهره‌های درشت مذهبی طالبان را به قتل رسانیده است. همچنان، داعش سفارت روسیه را در کابل مورد حمله قرار داد. گزارش‌ها حاکی است که روسیه شماری از دیپلومات‌هایش را از کابل بیرون کرده است.

برخی منابع می‌گویند که پس از حمله بر جان رهبر القاعده در کابل، رهبران شبکۀ حقانی کمتر در کابل حضور دارند. امریکا شبکۀ حقانی را متهم کرد که به رهبر القاعده در کابل پناه داده است. مقامات امریکایی گفته‌اند که رهبر القاعده در پناه یکی از دستیاران خاص سراج الدین حقانی رهبر شبکۀ حقانی و وزیر داخلۀ طالبان بوده است. طالبان این ادعاها را رد می‌کنند.

مقامات امریکایی گفته‌اند که اوضاع را در افغانستان از نزدیک دنبال می‌کنند، بدون اینکه در روی زمین نیرو داشته باشند.  

امیرخان متقی,طالبان,هواپیماهای بدون سرنشین,وزیر خارجه