پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

319011554_700732271612985_3304910307616964284_n

در پروان چه کسانی «شلاق» خوردند؟

11 December 2022

لینا محمدی، خبرنگار

محکمۀ استیناف پروان روز پنجشنبه (۱۷ قوس) در استدیوم ورزشی چاریکار مرکز ولایت پروان، ۲۷ زن و مرد را به اتهام‌های گوناگون شلاق زد.

مقامات محلی طالبان برای کشاندن پای مردم به ورزشگاه، روزها کمپاین کردند و فراخوان عمومی برای شرکت مردم دادند.

عبیدالله امین‌زاده والی طالبان در پروان به رسانه‌ها گفت: «از طرف زعیم امارت اسلامی برای تمام قضات فرمان صادر شده که بالای افراد مجرم حد را جاری کنند. برهمین اساس، شاهد اجرای حدود در ولایات افغانستان از جمله فراه، کندز و لوگر بودیم. به سلسۀ تطبیق شریعت و حکم محکمه، در ولایت پروان ۲۷ نفر از زن و مرد که شامل ۱۷ نفر مرد و ۱۰ نفر زن می باشد، دره زده شدند.»

در جریان اجرای حکم، به هر متهم از بیست تاسی و نُه شلاق زده شد. در جریان اجرای شلاق، به خبرنگاران و مردم اجازۀ عکس‌گرفتن و فیلم برداری داده نشد.

چه کسانی در پروان شلاق خوردند؟

مقامات محلی طالبان در پروان در جریان اجرای حکم محکمه گفتند که این افراد به اتهام‌های مختلف از جمله فساد اخلاقی، سرقت، فرار از منزل، خرید و فروش مواد مخدر، جعل اسناد و رابطه داشتن زن و شوهر پیش از ازدواج به زدن شلاق محکوم شدند. اما منابع به کشور نیوز می‌گویند که اتهاماتی وارده بر ۲۷ تنی که شلاق خوردند، بی‌بنیاد بوده است.  

یک منبع گفت: دو تن از مردان و زنی که در استدیوم پروان شلاق خوردند، نامزد بودند. آنها عروسی نکرده بودند، اما در مراسم کوچک فامیلی نکاح کرده بودند. منبع گفت که آن دو باشندگان ولسوالی سرخ پارسای پروان بودند. پسر و دختر حدود ۲۰- ۲۱ سال سن داشتند. یکی از بستگان آنان به کشور نیوز گفت که شخصاً در مراسم نامزدی آنها شرکت داشته است.

یکی از کسانی‌که در استدیوم پروان شلاق خورد، یک خانم میان سال بود که به اتهام «جعل اسناد» از سوی محکمه پروان مجرم شناخته شده بود. منبع گفت که طالبان یک خانم را به اتهام جعل سند «وثیقه شهیدی» دستگیر کرده و پس از چندی شلاق زدند. منبع گفت که دو شاهد زن نیز شلاق زده شدند.

مورد سوم، یکی از محصلان  انستیتوت صحی امام بخاری پروان است. او برای گرفتن سیمکارت به شرکت مخابراتی روشن می‌رود و آنجا خواستار فعال کردن انترنت تلیفون خویش می‌شود. در جریان ثبت و راجستر سیمکارت و فعال‌سازی انترنت، مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان وارد می‌شوند و دختر و مدیر دفتر را با خود می‌برند. آن‌ها ۲۰ روز در بازداشت طالبان بودند. مأموران محکمۀ پروان به اکراه و شکنجه آنها را وادار به پذیرفتن «جرم»شان کرده بودند. مقامات محلی پس از تلاش متنفذان محلی اطمینان داده بودند که آن دو به زودی رها می‌شوند، اما پس از ضربات شلاق آزاد شدند.

در مورد دیگر، چهار خانم به سوی بامیان در حرکت بودند. در مسیر راه از سوی مأموران امر به معروف طالبان بازداشت شدند. آن‌ها هم از سوی محکمه متهم شده و به خوردن شلاق محکوم شدند.

یکی از شرکت کنندگان مراسم شکنجه و شلاق مردان و زنان در استدیوم ورزشی پروان گفت: افرادی که شلاق می‌زدند، بسیار بی‌رحم و قسی القلب بودند. آنها حتا براساس چیزی که شریعت دربارۀ اجرای حکم شلاق پیش‌بینی کرده است، عمل نکردند.

طالبان به دستور ملاهبت الله رهبر این گروه، حکم شلاق، سنگسار، اعدام و قطع دست را از سرگرفته‌اند. اخیراً در ولایات کابل، لوگر، فراه، تخار و پروان «حدود شرعی جاری شده است.»

یک مرد در فراه به اتهام قتل و دزدی اعدام شد. در مراسم اعدام او، ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله، عبدالحکیم حقانی، رییس دادگاه عالی این گروه، محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر، حبیب‌الله آغا، وزیر معارف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و شمار دیگری از مقام‌های بلندپایه این گروه حضور داشتند.

اقدامات اخیر طالبان با واکنش‌های گستردۀ جهانی روبرو شده است. سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و دیگر نهادهای بین‌المللی سنگسار، اعدام و شلاق مردان و زنان را بی رحمانه و ضد بشری خوانده‌اند.

 

 

 

استدیوم ورزشی,افغانستان,امیرالمومنین,خبرگزاری کشور,دره,شلاق,طالبان,کشور نیوز,لینا محمدی,محکمه