پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FNF2x9OakAQ7QMi

رونمایی از عروس طالبان

06 March 2022

 
جمشید یما امیری- روزنامه‌نگار
سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکۀ مخوف حقانی و وزیر داخلۀ طالبان، شش ماه پس از پیروزی در پرده ظاهر شد. حقانی پس از ملا یعقوب دومین چهرۀ قدرت‌مند و با نفوذ در رهبری رژيم حاكم است. رییس شبکۀ حقانی، خود را هم‌طراز رهبر امارت فرض می‌کند. درحالی‌که نقش وی برجسته‌تر از رهبر است.
تاکنون، ملاهبت‌الله امیرالمومنین و رهبر طالبان، در نقش قوماندان قول اردوی میوند عمل کرده است! او در شش ماه چهار سفر داشته که همه به ولایات جنوب‌ِ غرب بوده است. در شش ماه، از رهبر نام نهاد طالبان به‌جز یک کلیپ صوتی چند دقیقه‌یی، هیچ عکس، ویدیو و پیامی بیرون داده نشده است. درحالی‌که شبکۀ حقانی علاوه بر تصرف اکثر اداره‌های کلیدی و درآمدزا، دولتی در درون دولت نیز تشکیل داده است.
اعضای شبکۀ حقانی، سراج‌الدین حقانی را به دو دلیل خلیفه می‌نامند:
یک: سراج‌الدین حقانی خود را جانشین و سنگردار پدرش جلال‌الدین حقانی می‌داند که از رهبران پیشتاز و سرسخت مجاهدین در جنگ با شوروی سابق بود.
دوم: خلفای راشدین را «امیرالمومنین» و «خلیفه» می‌نامیدند. لقب امیرالمومنین مختص به رهبر طالبان است. از این رو، سراج‌الدین حقانی، خود را خلیفه می‌داند که هم‌طراز رهبر حساب شود.
تمام محافظان و اکثر اطرافیان سراج‌الدین حقانی، از قطعۀ «استشهادی» هستند. برای برخی‌ از محافظان فرصت انتحار در جنگ برضد امریکا و دولت تحت حمایت غرب فراهم نگردیده است. یکی از اعضای قطعۀ استشهادی می‌گوید که آن‌ها شب‌هنگام توبه و استغفار می‌کنند که چه گناهی را مرتکب شده‌اند که خداوندج سعادت حملۀ استشهادی را نصیب آنان نگردانیده است.
به فرمان سراج‌الدین حقانی در جنگ ۲۰ ساله ۱٠۵۰ تن خود را انتحار کرده‌اند. فرمان خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین حملات انتحاری و گروهی توسط وی صادر شده است. اما منابع می‌گویند که حقانی به لحاظ شخصیتی آرام، خوش معاشرت، احساسی و اما كم سواد است.
شبکۀ حقانی متمرکز به مسایل داخلی است. شبکۀ حقانی در شش ماه توانسته نفوذ چشمگیری در ولایات و مرکز پیدا کند. نهادهای اثرگذار از جمله ولایت‌های کلیدی، قوماندانی‌های ولایات، رؤسای کمیسیون‌های نظامی، ریاست‌های پاسپورت، در اختیار این شبکه قرار دارد. شبکۀ حقانی اداره‌های کلیدی دولتی مانند وزارت مالیه (هدایت‌الله بدری)، امور داخله (سراج الدین حقانی) مهاجرین و عودت‌کنندگان (خلیل‌الرحمن حقانی)، تحصیلات عالی(عبدالباقی حقانی)، پاسپورت (عالم‌گل حقانی) و برخی ولایات کلیدی را در اختیار دارد.
حقاني به دلیل تحریم‌های جهانی و تهدیدهای ناشی از حملۀ امریکا در رسانه‌ها ظاهر نگردیده بود. او در شش ماه همواره مکان بودوباشش را عوض می‌کند. کمتر در جلسات شورای وزیران و کمیته‌های مربوط حاضر می‌گردد. او به صدر ابراهیم که به نمایندگی از جبهۀ لوی کندهار در معاونیت وزارت داخله معرفی شده‌، کمترین وقعی نمی‌گذارد. اکثریت قوماندانان مربوط به شبکۀ حقانی و حوزۀ مشرقی در کنار او در وزارت داخله قرار دارند.

تحریم امریکا,سراج الدین حقانی,شبکه حقانی,طالبان,وزارت داخله