شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

75521587_2457103864501089_1793008572448112640_o

رییس اجرایی: آینده انتخابات و دموکراسی در افغانستان به انتخابات ۲۰۱۹ وابسته است

25 November 2019

رییس اجرایی در دیدار با شماری از سناتوران امریکایی در کابل گفته است که آیندۀ دموکراسی و انتخابات در افغانستان، وابسته به انتخابات 2019 ریاست‌جمهوری است.

ریاست اجرایی در خبرنامه‌یی می‌گوید که عبدالله عبدالله شام روز یکشنبه (۳ قوس ۱۳۹۸) در دفتر کارش در قصر سپیدار با هیأت عالی رتبه کانگرس ایالات متحده امریکا به ریاست سناتور جانی ارنست با حضورداشت سناتور کرستین گیلبرند،‌ سناتور شیلی مورکاپیتو، مایک ترنر، جان کورتس و جیسن سمیت نمایندگان مجلس، آقای جان بس سفیر ایالات متحده امریکا برای افغانستان و معاون نیروهای حمایت قاطع ملاقات کرد.

در این دیدار، درباره سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری، مذاکرات صلح، همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریزم و هراس‌افگنی و روابط دوجانبه افغانستان و ایالات متحده امریکا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

نخست، رییس اجرایی گفت و از کمک‌ها و قربانی‌های این کشور برای افغانستان در مبارزه با دهشت‌افگنی و بازسازی کشور تشکر و قدردانی کرد. رییس اجراییه همچنان از حمایت‌های همه‌جانبه و فراحزبی کانگرس ایالات متحده از افغانستان سپاس‌گزاری کرد.

سناتور جانی ارنست در صحبت‌های خود از استقبال گرم حکومت افغانستان قدردانی کرد و از تحولات مثبت در کشور در سالیان پسین ابراز خرسندی کرد. وی همچنان از قربانی‌های قوای مسلح امریکا و قوای مسلح افغانستان در مبارزه با دهشت‌افگنی قدردانی کرد.

رییس اجرایی با ارایه تصویر روشنی از وضعیت در افغانستان صلح را از اولویت‌های مردم افغانستان خواند و از تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا و متحدان افغانستان برای دست‌یافتن به صلح استقبال کرد. رییس اجرایی تاکید نمود که تمام جریان‌ها در افغانستان آماده‌اند از صلح و تلاش‌ها برای صلح استقبال نمایند. رییس اجراییه همچنان ابراز امیدواری نمود که اقدامات اخیر بتواند راه را برای مذاکره مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان هموار سازد.

عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات طبق قانون و به اساس آرای پاک مردم افغانستان از سوی نهادهای مسوول اعلان گردد. رییس اجرایی در صحبت‌های خود تاکید نمود که از تقلب در انتخابات‌های افغانستان از سوی آنانی‌که از تقلب سود برده‌اند و سود می‌برند به صورت نظام‌مند استفاده می‌گردد و این وضع دیگر برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. رییس اجرایی همچنان علاوه کرد که در انتخابات ۲۰۱۹ سرنوشت و آینده دموکراسی و انتخابات در افغانستان مطرح است.

عبدالله عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت که مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان به همکاری نیروهای بین‌المللی ادامه دارد و داعش در این اواخر در شرق افغانستان متحمل شکست سنگین گردیده است.

رییس اجرایی نقش کشورهای منطقه را در برقراری صلح و ثبات دایمی در افغانستان مهم دانست و تاکید نمود که باید در هر طرح و تلاش برای دست‌يافتن به صلح اجماع منطقه‌یی در نظر گرفته شود.

انتخابات,داعش,سناتوران امریکایی,صلح,عبدالله عبدالله,کابل