پنج شنبه, ۲۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GBaQNd4WgAAT_ZV

سفر همزمان نظامیان پاکستانی به واشنگتن و مسکو

15 December 2023

کشورنیوز: همزمان با سفر هیأت دفاعی- امنیتی روسیه به مسکو، جنرال عاصم منیر رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در سفر به واشنگتن با وزرای خارجه، دفاع و مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا دیدار کرد.

رییس ارتش پاکستان با مقامات امریکایی دربارۀ گسترش همکاری در راستای مبارزه با تروریزم، افزایش همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی، حل مسألۀ کشمیر و بحران افغانستان گفت‌وگو کرده‌ است. ایالات متحده امریکا، باردیگر پاکستان را بزرگترین متحد غیرناتوی خود خواند.

همزمان با سفر منیر به امریکا، هیأتی از نظامیان پاکستانی به مسکو رفت تا با مقامات روسیه دربارۀ روابط دفاعی- امنیتی گفت‌وگو کند. در یک دهۀ گذشته روابط روسیه و پاکستان به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. از لغو تحریم‌های تسلیحاتی روسیه در سال ۲۰۱۴ تا برگزاری مانورهای مشترک نظامی با ارتش پاکستان، نشان می‌دهد که مسکو – اسلام‌آباد روابط تیرۀ دوران جنگ سرد را پشت سر گذاشته و روی تقویت همکاری‌های دفاعی کار کرده‌اند.

سفر عاصم منیر به ایالات متحده امریکا هنگامی صورت می‌گیرد که پاکستان شاهد افزایش کم‌سابقۀ حملات مرگبار انفجاری و انتحاری بوده است. حملات بی‌وقفۀ  TTP، روابط نزدیک پاکستان با طالبان را برهم زده است.

پاکستان، طالبان افغانستان را مسوول حملات روزافزون در ایالات خیبرپختونخواه و بلوچستان می‌داند و می‌گوید که این حملات از خاک افغانستان سازمان‌دهی و رهبری می‌شود. مقامات پاکستانی، از طالبان خواسته‌اند که سران تی‌تی‌پی را تسلیم کنند و پایگاه‌ها و پناه‌گاه‌های تی‌تی‌پی را ببندند.

بی‌تردید بند اصلی آجندای سفرهای هیأت‌های دفاعی- امنیتی پاکستان، بحران افغانستان است. با توجه به تنش در روابط پاکستان با طالبان، پیش‌بینی می‌شود تغییراتی در پالیسی‌ها و مواضع اسلام‌آباد به وجود آید. طالبان قطعاً نگران تغییرات احتمالی در پالیسی‌های متحد اصلی‌ منطقه‌ای شان هستند.