چهارشنبه, ۱۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GExnVV3XgAA9UQy

سکوت مرگبار طالبان به سخنان توهین آمیز جنرال منیر

26 January 2024

اظهارات تحقیرآمیز رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان دربارۀ افغانستان، با واکنش گستردۀ کاربران شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌مداران پیشین افغانستان روبرو شده است.

به گزارش کشورنیوز، جنرال عاصم منیر رییس ستاد ارتش پاکستان در نشستی با دانشجویان نظامی کشورش گفت که جان یک پاکستانی، مهمتر از کل افغانستان است.

او هشدار داده بود که در صورت نیاز افغانستان را ویران خواهد کرد. او همچنان به پیشینۀ روابط تاریخی افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت که همسایۀ غربی هیچ وقت نیت خوبی دربارۀ پاکستان نداشته است.

اظهارات منیر دربارۀ افغانستان بی‌سابقه بود. مقامات پاکستانی همواره سخنان مداخله‌گرانه دربارۀ افغانستان زده‌اند، اما هیچ سیاست‌مدار پاکستانی این گونه با بی‌حرمتی دربارۀ افغانستان در صحنۀ عمومی سخن نرانده است.

مقامات دولت پیشین افغانستان اظهارات منیر را محکوم کردند. امرالله صالح، رییس سابق امنیت ملی افغانستان گفت که این اظهارات برای ما عجیب و شگفت‌انگیز نیست. او گفت که اظهارات منیر کار را آسانتر می‌کند.

حنیف اتمر، اظهارات منیر را غیرمسوولانه، تحریک‌آمیز و نابخردانه خواند و گفت که چنین سخنانی پیامدهای خطرناک خواهد داشت.

رحمت الله نبیل رییس سابق امنیت ملی گفت که اظهارات منیر تازه نیست، پاکستان عملاً چنین سیاستی را دربارۀ افغانستان دنبال می‌کند.

با این حال، طالبان که حاکمیت افغانستان را به دست دارند، هیچ واکنشی به اظهارات جنرال منیر نشان نداده‌اند. مقامات پاکستانی طی دو سال گذشته همواره به اظهارات مقامات سیاسی پاکستان واکنش نشان داده اند. اما این نخستین بار است که در برابر سخنان جنرال ارشد پاکستانی سکوت اختیار کرده‌اند.

طالبان پس از سفر مولانا فضل الرحمن به کابل با خاموشی به قضایای پاکستان برخورد کرده‌اند. مولانا فضل الرحمن پس از سفر به کابل گفت که رهبران طالبان، هیچ تمیزی میان افغانستان و پاکستان قایل نیستند و آنها نیت و اخلاص خود را دربارۀ پاکستان بیان کردند.

نظامیان پاکستان از طالبان افغانستان ناراض هستند. آنها باور دارند که طالبان در جلوگیری از حملات تی تی پی بر خاک پاکستان همکاری نکرده‌اند. اما سفر ملا شیرین والی کندهار به پاکستان و سفر مولانا فضل الرحمن به کابل، مواضع طالبان را منعطف ساخته است. بربنیاد گزارش‌ها، پس از این سفرها، حملات تی تی پی در پاکستان به طور چشمگیری کاهش یافته است.

پاکستان در روزهای آتی شاهد انتخابات مهم پارلمانی خواهد بود. مولانا فضل الرحمن از طالبان افغانستان خواسته که حداقل در جریان کمپاین‌های انتخاباتی و روز انتخابات اجازه ندهند تی تی پی به تخریب کاری بپردازد. ظاهراً توافق نانوشته‌ای میان تی تی پی و دولت پاکستان صورت گرفته است. هرچند دو طرف در این زمینه هیچ اشاره ای نداشته اند.

سکوت طالبان به اظهارات توهین‌آمیز جنرال منیر نشان می‌دهد که طالبان نگران تغییر موضع پاکستان هستند. انها می‌دانند که در صورت تغییر موضع پاکستان، رژیم آنها در افغانستان دوام نخواهد آورد. پاکستان از حامیان اصلی برگشت طالبان به قدرت در افغانستان است. اما با برگشت طالبان، پاکستان بیشترین آسیب را متقبل شده است.