یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5232981 (1)

شورای عالی مصالحه: دیگر بهانه‌یی برای شروع مذاکرات باقی نمانده است

05 September 2020

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که طالبان هنوز آمادۀ شروع مذاکرات بین‌الافغانی نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور، فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه گفت که تمام بهانه‌ها برای شروع مذاکرات برداشته شده است. زندانیان آزاد شده و هیأت افغانستان آمادۀ سفر و آغاز مذاکرات صلح هستند. او گفت که دیگر بهانه‌یی برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی باقی نمانده است.

اما به گفتۀ وی، طالبان تاهنوز آمادۀ مذاکره نشده‌اند.

سخنگوی شورای مصالحه در تویترش نوشت که امیدواریم طالبان هرچه زودتر آمادۀ مذاکرات صلح شوند.

این درحالی است که برخی منابع دفتر طالبان در قطر گفته‌اند که رهبری این گروه در رأس ملا برادر معاون تحریک طالبان از اسلام‌آباد به قطر برگشته است.

حکومت افغانستان طالبان را عامل تأخیر در شروع مذاکرات صلح می‌داند. برخی از مقامات دولتی گفته‌اند که عدم برگشت نمایندگان طالبان از اسلام‌آباد عامل تأخیر در مذاکرات صلح بوده است.

تیم مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان از روزها بدین سو آمادۀ پرواز می‌باشد. یک عضو هیأت مذاکره‌کننده به خبرگزاری کشور گفت که احتمالاً در میانۀ هفته روانۀ دوحه شوند.

مقامات شورای عالی مصالحه تأیید کرده‌اند که عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه نیز در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح در دوحه شرکت خواهد کرد.

در کنار آقای عبدالله، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و نمایندگان بلندپایۀ کشورهای منطقه و جهان حضور خواهند داشت.

منابع از شرکت وزرای خارجۀ امریکا و پاکستان در دور نخستین مذاکرات بین‌الافغانی خبر می‌دهند.

دور اول مذاکرات صلح در دوحه برگزار می‌شود. ازبیکستان، ناروی، جرمنی، ترکیه و ایران و پاکستان ابراز آماده‌گی کرده‌اند که دور دوم مذاکرات صلح را میزبانی کنند. احتمال می‌رود دور اول مذاکرات صلح یک هفته دوام کند.

 

 

 

شورای عالی مصالحه,صلح,طالبان,فریدون خوزون