پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1657356_787

طالبان، اعتراض زنان آرایشگر را با گلوله و گاز اشک‌آور سرکوب کردند

19 July 2023

ده‌ها تن از کارکنان آرایشگاه‌های زنانه در کابل صبح امروز چهارشنبه(۱۹ جولای) با برپایی تجمعی، به فرمان رهبر طالبان، در خصوص ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌ها اعتراض کردند. طالبان این تجمع اعتراضی را با تیراندازی، ضرب‌وشتم، بازداشت و شلیک گاز اشک‌آور سرکوب کردند. زنان معترض که شعارنوشته‌های «نان، کار، عدالت» در دست داشتند، از رژیم طالبان خواستند فرمان ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را لغو کنند و اجازه دهد زنان به کارشان ادامه دهند.

به گزارش کشورنیوز، معترضان این شعار را بدست داشتند «نان و آب ما را از ما نگیرید.» یکی از معترضان به رسانه‌ها گفت: “ما را کوچه به کوچه می پالند. ماسک من دور شد. روی ما گاز اشک آور ریختند. سرما فیر کردند. ما را شوک برقی دادند. ما را با دنده زدند. ما کوچه به کوچه می‌دویم. من سنم آنقدر زیاد نیست. من ۱۵ ساله ۱۶ ساله هستم. من از حق مادر خود، از حق خواهر خود، از حق همه دفاع می‌کنم.”

یک معترض دیگر گفت که طالبان معترضان را سرکوب کردند، موبایل‌های‌شان را گرفتند و برخی‌ها را با خود بردند.

دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان در واکنش گفته است که نگران سرکوب اعتراض مسالمت‌آمیز زنان است.

یوناما افزوده که افغان‌ها حق دارند که آزادانه نظریات خود را بیان کنند و رژیم موجود باید به این حق احترام بگذارد.

فرمان بسته شدن آرایشگاه های زنانه در افغانستان ماه گذشته از سوی حکومت طالبان صادر شد.

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان دربارۀ بستن شده آرایشگاه‌ها گفته بود که آرایشگاه‌ها خلاف شریعت اسلامی کار می‌کنند.

بربنیاد برخی گزارش‌ها با بسته‌شدن آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان، بیشتر از ۶۰ هزار تن بیکار شده‌اند. اکثر زنانی که بیکار شده‌اند، تنها نان‌آور خانه بوده‌اند.

طالبان با گذشت هرروز محدودیت‌ها بر زنان را بیشتر ساخته‌اند. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش گفت که زنان در سطوح مختلف با محدودیت روبرو شده‌اند. زنان حق کار، تحصیل، فعالیت اجتماعی و سیاسی و حق سفر بدون محرم شرعی را ندارند.

در تازه‌ترین تصمیم طالبان از ورود دختران به آزمون کانکور جلوگیری کرده‌اند. پیشتر، مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها به روی زنان مسدود گردیده بود.

فعالان حقوق زنان، اقدامات سرکوب‌گرانۀ طالبان را «آپارتاید جنسیتی» نام‌گذاری کرده‌اند.