یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

117723111_3355536234539228_5433775197489653424_o

طالبان آمادۀ مذاکره با هیأت حکومت نیست

06 September 2020

سفر هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح باردیگر به تأخیر افتیده است.

یک عضو هیأت مذاکره‌کننده به خبرگزاری کشور گفت که قرار بود امروز هیأت راهی دوحه شود، اما به دلایل «تخنیکی» سفر هیأت به زمان نامعلومی به تأخیر افتیده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، این عضو هیأت مذاکره‌کننده که خواست نامش گرفته نشود، افزود که هنوز دربارۀ چارچوب مذاکرات و پرتکول میان دو طرف توافق صورت نگرفته است.

نظرمحمد مطمین، یک فعال سیاسی نزدیک به طالبان، دربارۀ دلیل تأخیر شروع مذاکرات بین‌الافغانی گفته است که طالبان آمادۀ مذاکره و گفت‌وگو با هیأت دولت افغانستان نیست.

به گفتۀ او، قرار است عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی با ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر دربارۀ این مشکل گفت‌وگو کند.

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی در مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه شرکت خواهد کرد.

طالبان گفته‌اند که با احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان مذاکره می‌کنند، اما حاضر به گفت‌وگو با مقامات دولتی افغانستان نیستند. این درحالی است که هیأت 21 نفری مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان متشکل از نمایندگان احزاب، جریان‌های سیاسی، جامعۀ مدنی، زنان، علما و روحانیون می‌باشد. در ترکیب هیأت نمایندگان احزاب جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی، حزب اسلامی، دعوت اسلامی و جنبش ملی اسلامی حضور دارند.

سفر زلمی خلیل‌زاد به دوحه

وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه (۱۵ سنبله) اعلام کرد که زلمی خلیل‌‎زاد، فرستادۀ ویژۀ این وزارت به روزجمعه راهی دوحه شده‌‎است.

در یک خبرنامه این وزارت آمده‎‌است که آقای خلیل‌‌زاد از بهر پیش‌‌برد تلاش‌‌های جاری ایالات متحده امریکا برای آغاز هرچه زودتر گفت‌‎وگوهای میان افغانان، به منطقه سفر کرده‌‌است.

خبرنامه می‌‌افزاید که افغانان برای کاهش پایدار خشونت‌‌ها و یک راه حل سیاسی که منجر به پایان جنگ شود، آماده استند.

در ادامۀ خبرنامه از رهبران افغان خواسته شده‌‌است که از فرصت تاریخی کنونی برای صلح استفاده کنند و “همۀ طرف‌‌ها برای از بین بردن موانع از بهر آغاز گفت‌‌وگوهای میان افغانان برداشته‌‌اند و اکنون زمان آغاز این گفت‌‌وگوها، فرا رسیده‌‌است.”

 

 

 

حکومت,صلح,طالبان,قطر,مذاکرات بین الافغانی