یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

120910887_3338060519603500_3472062729673304515_o (1)

طرح امریکا به اشرف‌غنی در دوحه

06 October 2020

یک منبع در دوحه می‌گوید که نمایندگان امریکا امشب طرحی را برای عبور از بن بست مذاکرات صلح ارایه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور، این منبع گفت که همزمان با سفر سران افغانستان از جمله رییس‌جمهور، معاون ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، جنرال اسکات میلر و زلمی خلیل‌زاد فرمانده کل قوای ناتو به دوحه رسیده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری از دیدار اشرف غنی با زلمی خلیلزاد فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان خبر می‌دهد.

در این دیدار که نماینده شورای امنیت ملی امریکا، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع و نماینده وزارت دفاع ملی نیز حضور داشتند، هردو جانب ضمن تاکید بر آتش بس، در مورد کنفرانس قریب الوقوع جینوا نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

داکتر زلمی خلیلزاد به رئیس جمهور غنی به خاطر آغاز مرحله دوم مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، تبریک گفت.

نماینده ویژه امریکا، از افزایش خشونت‌ها نگرانی خویش را ابراز کرد و یکبار دیگر بر موقف امریکا در خصوص حمایت از افغانستان، تاکید ورزید.

اکرام اندیشمند، تحلیلگر سیاسی معتقد است که بر بنیاد طرح امریکا، احتمالاً طالبان آتش بس را بپذیرند و هیأت دولت افغانستان «موافقت‌نامۀ دوحه» را مبنای مذاکرات صلح قرار دهند.

به گفتۀ وی، پذیرش این طرح از سوی اشرف غنی، دستان هیأت دولت یا جمهوری اسلامی افغانستان را در مذاکرات صلح می‌بندد و مذاکرات صلح را به مذاکرات تطبیق و اجرایی‌شدن موافقت نامۀ دوحه تبدیل می‌کند که برندۀ اصلی آن طالبان و پاکستان هستند. این آگاه سیاسی گفت که رد طرح نیز برای اشرف غنی کار آسان و عملی نیست. افزون بر آنکه در افکار عمومی افغانستان و جهان او را مخالف آتش بس و جنگ طلب معرفی می‌کند، زیر فشار شدید امریکایی‌ها قرار می‌گیرد که بیرون رفتن از این فشار نیز کار آسان و عملی نخواهد بود.

اکرام اندیشمند تصریح کرد: بر مبنای بخش اول و دوم موافقت نامۀ دوحه، تمام زندانیان باقی ماندۀ طالبان تا سه ماه دیگر آزاد می‌شوند و بخش سوم و نهایی این موافقت‌نامه از حکومت اسلامی پسا مذاکرات سخن دارد که در واقع دولت افغانستان را نفی می‌کند.

سران حکومت بهه گونۀ شتاب زده راهی دوحه شدند. آنان نخست به منظور اتحاف دعا به روح شاه فقید کویت راهی آن کشور شدند و سپس به دوحه رفتند.

«اعتماد بی‌جا نبود»

رییس جمهور غنی در دوحه از عملکرد و رفتار هیأت مذاکره‌کننده ستایش کرده و گفته است که اعتماد به شما بی‌جا نبوده است.

او گفت: شما تیم وصل هستید، نه تیم فصل و مردم می‌خواهند شما به بحران چهل سال گذشته به گونه اساسی نقطه پایان بگذارید و ملت راه حل اساسی این بحران را در نظام جمهوریت می‌بیند. شما از نظم و نظام نمایندگی می‌کنید. وی افزود که نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی ما به گونه قاطعانه از کشور دفاع می‌کنند و همه روز در این راه قربانی می‌دهند.

آقای غنی تصریح کرد که جهان در رابطه به صلح و توسعه افغانستان اجماع دارد و حکومت برای جذب سرمایه ملی و بین المللی تلاش می‌کند و در نتیجه آن اخیراً میلیادر آسترالیایی در عرصه های مختلف با حکومت افغانستان تفاهم نامه های مختلف سرمایه گذاری را امضا کرد و مذاکرات ما با کمپنی زیمنس در بخش تولید انرژی بادی ادامه دارد. با تطبیق این پروژه ها و سرمایه گذاری ها، باید زندگی مردم بهبود قابل ملاحظه یابد.

اشرف غنی در اخیر سخنانش گفت که مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالب دیگر از جنگ خسته شده اند و این خستگی باید به گونۀ اساسی درک شود. وی ضمن اطمینان هر نوع همکاری به هیات مذاکره کننده، برای آنان موفقیت های بیشتر آرزو نمود.

 

خلیلزاد,دوحه,طالبان,غنی,مذاکرات صلح,میلر,هیأت حکومت