شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

85176895_2862016537211831_2069669681093935104_o

متوکل: دسترسی شهروندان به اطلاعات افزایش می‌یابد

09 February 2020

سکرتریت دولت‌داری باز، روند تطبیق پلان عمل ملی دوم مشارکت دولت‌داری باز را طی یک نشست با حضور نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان نواحی و وکلای گذر شهر کابل آغاز کرد.

به گزارش کشور، خلیل الرحمان متوکل، رییس سکرتریت دولت‌داری باز که امروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت: برنامه عمل ملی دوم، تعهدات تحول‌گرا دارد و با تطبیق آن زمینه دسترسی شهروندان به اطلاعات افزایش پیدا می‌کند و در بخش شفافیت در سکتور های مختلف ومشارکت عامه در فرایند تصمیم گیری‌ها نیز تغییر مثبت ایجاد خواهد شد.
او گفت در برنامه عمل ملی دوم که از سوی کابینه تصویب شده و در ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۹ به واحد حمایوی مشارکت دولت‌داری باز سپرده شده است، ۱۸ تعهد وجود دارد.

در جمع ۱۸ تعهد ادراه لوی څارنوالی و ستره محکمه کشور، متعهد شده‌اند تا در چارچوب برنامه عمل ملی دوم میکانیزمی را ایجاد کنند که با تطبیق آن، دسترسی شهروندان به اطلاعات در سکتور عدلی وقضایی افزایش پیدا کند.
در عین حال، اداره مستقل ارگان‌های محلی نیز متعهد شده است تا قانون خدمات محلی طوری تغییر داده شود که در ولایت‌ها در حکومتداری محلی، نماینده‌گان مردم ونهادهای جامعه مدنی در تطبیق وتدوین پالیسی‌ها در سطح محلات دخیل شوند ودولت از نظریات اهل خبره استفاده کند.
متوکل گفت که برخی تعهدات دیگر در عرصه صحت، معارف و تحصیلات عالی، در برنامهء عمل ملی دوم جا داده شده است.

در همین حال، سید اکرام افضلی، رییس اجراییه دیدبان شفافیت افغانستان، با تأکید بر اهمیت مشارکت دولت‌داری باز گفت به حیث جامعه مدنی تعهد می‌سپارند که تلاش‌های خود را برای تطبیق پروسه دولت‌داری باز، ادامه دهند.
او با سپاسگزاری از سکرتریت دولت‌داری باز گفت این سکرتریت در ساختن پلان عمل ملی دوم، ارزش‌های حکومت‌داری ودولت‌داری باز را رعایت کرده و دو شادوش جامعه مدنی به هدف تدوین این پلان کار کرده است.

از سویی هم روشن څیرن، با اشاره به آنکه برنامه عمل ملی دوم بدون حضور فعال ومعنا دار زنان افغانستان به اهداف ونتیجه دلخواه نخواهد رسید گفت زنان افغانستان توقع دارند که با تطبیق پلان عمل ملی دوم، تغییر مثبتی در زندگی آنان نیز رونما شود.

در تدوین برنامه ملی عمل دوم، با ۶۰۰ تن از نماینده گان نهادهای مدنی و وکلای گذر در ۳۰ ولایت کشور مشوره صورت گرفته ودر نتیجه این مشورت ها ۴۰۲ پیشنهاد ویا تعهد پیش‌نهادی به خاطر شمولیت در برنامه عمل ملی دوم از جانب شهروندان صورت گرفته است.
به دنبال آن تیمی از متخصصین متشکل از نهادهای دولتی و نهادهای مدنی پس از ارزیابی ۴۰۲ پیشنهاد ۱۹ تعهد معیاری را به مشارکت دولتداری باز مطرح نمودند ودر نتیجه مجتمع مشارکت دولتداری باز، 18 تعهد پیشنهادی مردم افغانستان را برای برنامه عمل ملی دوم در نظر گرفته است.

مشارکت دولت‌داری باز یک ابتکار جهانی و بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۲، اساس گذاشته شد و هدف آن ارتقای شفافیت، حسابدهی وتأمین مشارکت عامه است.
دولت افغانستان در سال ۲۰۱۶ عضویت مشارکت دولت‌داری باز را کسب کرده و به دنبال آن برنامه عمل ملی اول را با ۱۷ تعهد، طرح وتطبیق نموده است.

برنامه دولت داری باز,دولت داری باز,سید اکرام افضلی,کشورنیوز,لوی سارنوالی کشور,نهادهای دولتی