پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

مرگ مشکوک حسنا سادات خبرنگار پیشین در کابل

02 December 2023

مکرمه

حسنا سادات، بازیگر سینما و خبرنگار سابق تلویزیون خورشید در یک رویداد مشکوک در کابل جان باخته است.

به گزارش کشورنیوز، طالبان می‌گویند که حسنا نیمه‌شب خود را از منزل چهارم بلاک‌های سلیم کاروان در ساحۀ قلعه فتح الله به بیرون پرتاب کرده است. به گفتۀ سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در کابل، حسنا مست بوده است.

اما برخی خبرنگاران گفتند که حسنا سادات پس از یورش طالبان به خانه‌اش، خود را از منزل چهارم به پایین پرتاب کرده و به زندگی‌اش خاتمه داده است.

امروز یوتیوبران نزدیک به طالبان مصاحبۀ پدر و مادر حسنا سادات را منتشر کردند. مادر حسنا می‌گوید که دخترش از یک نوع بیماری روانی رنج می‌برد. حسنا پیش از این نیز قصد خودکشی داشته است. مادر حسنا سادات گفت که در پیوند به مرگ حسنا، بالای هیچ کسی ادعا ندارند.

این نخستین بار نیست که یک چهرۀ رسانه‌ای زن در کابل به طور مشکوک جان می‌دهد. چندی پیش حورا سادات در رویداد مشابه در غرب کابل جان باخت.

طالبان دست داشتن در هر دو رویداد را رد کرده‌اند. اما فعالان حقوق بشر و زنان می‌گویند که طالبان مسوول شرایط پیش آمده بر زنان افغانستان هستند. به گفتۀ آنان، زنان تحت حاکمیت رژیم طالبان بدترین وضعیت روحی و روانی را تجربه می‌کنند. به گفتۀ آنان، طالبان زنان را از زندگی عمومی حذف کرده و در چهاردیواری خانه محبوس ساخته‌اند. این مسأله موجب فشار روحی و روانی بر زنان شده است.