یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

129539779_3570619936366182_4764532177016957067_o

نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه برگزار شد

05 December 2020

نخستین جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی، امروز(شنبه، 15 قوس) در قصر سلام‌خانۀ ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این نشست، رییس‌جمهور غنی گفت که برگزاری جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه، پیام واضح به منطقه و جهان داشت که مردم افغانستان خواهان صلح هستند. مذاکرات صلح به مرحلۀ بلوغ رسیده است. مرحلۀ اول نشان داد که کار آسان نیست.

رییس جمهور از هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح قدردانی کرد و گفت که تیم مذاکره‌کننده از ارزش‌های جمهوریت و تمام مردم افغانستان نمایندگی کردند. وحدت تیم مذاکره‌کننده، وحدت افغانستان است. وی گفت که اکنون تیم مذاکره‌کننده نیازمند مشوره است. ضرورت است که روی نقشه راه به نتیجه برسیم.

رییس‌جمهور غنی گفت که طالبان یک واقعیت است؛ اما آنها باید واقعیت‌های افغانستان امروز را بپذیرند. وی بر برقراری آتش بس تأکید کرد و گفت که طالبان با برقراری آتش‌بس، ضرر نمی‌کنند. آن‌ها از آتش‌بس نهراسند. طالبان باید اراده و جرأت شان را برای برقراری صلح نشان دهند.

در ادامه، دوکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی ضمن قدردانی از رهبران سیاسی و شخصیت‌های برجستۀ ملی برای پذیرفتن عضویت کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه، گفت که اکنون افغانستان بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت سیاسی و ملی است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی خطاب به اعضای کمیتۀ رهبری گفت که شما از نظام جمهوریت و افغانستان متکثر نمایندگی می‌کنید، چنانچه در گذشته نقش خویش را در راستای استقلال و حاکمیت ملی کشور ایفا کردید، امروز هم نقش حیاتی دارید.

عبدالله عبدالله ضمن اشاره به اصل تنوع دیدگاه در نظام جمهوری گفت که با وجود اختلاف رهبران سیاسی در مسایلی، همۀ آنان دربارۀ روند صلح وحدت نظر دارند. وی افزود که آقای گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و صلاح‌الدین ربانی، رییس جمعیت اسلامی نیز دربارۀ روند صلح گفت‌وگو کرده است. آنان حامی پروسۀ صلح هستند و مشوره‌های شان را شریک می‌سازند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی خاطر نشان ساخت که برای دست یافتن به صلح، اجماع و وحدت ضروری است و با ذهنیت و رویکرد همه شمول، وحدت ملی تأمین می شود. اما مردم افغانستان نیت و ارادۀ شان را برای صلح ثابت کرده‌اند.

عبدالله عبدالله با تأکید بر اینکه صلح از همه قربانی می‌طلبد، گفت که تلاش می‌کنند ترکیب شورای عالی مصالحه ملی از جملۀ کمیته رهبری و مجمع عمومی همه شمول باشد و از قاطبه مردم نمایندگی کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، رهبران سیاسی به ویژه استاد برهان الدین ربانی، احمد شاه مسعود قهرمان ملی، پروفیسور حضرت صبغت الله مجددی، پیر سید احمد گیلانی و استاد محمد کریم خلیلی به خاطر کوشش و تلاش شان در راستای تأمین صلح گفت که اکنون مردم افغانستان یکپارچه خواهان آتش بس فوری و ختم دشمنی هستند.

عبدالله عبدالله با بیان اینکه در روند صلح هدف شخصی ندارد گفت که موفقیت صلح نیازمند وحدت، همسویی، همدیگرپذیری و مشارکت اقشار مردم است. اکنون ارادۀ سیاسی برای ختم جنگ به وجود آمده است. اما صلح به معنای برگشت به گذشته نیست. در روند صلح همه باید برنده باشند. به صلح نباید نگاه منفعت جویانه داشته باشیم. در ادامه جنگ بقای هیچ کسی تضمین نمی شود. بقای جنگ موجب نابودی افغانستان می‌شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از تیم مذاکره‌کننده افغانستان که از اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان، علما، جوانان و اقوام نمایندگی می‌کند، قدردانی کرد و گفت که آنها در عمل ارادۀ آوردن صلح و تعهد به منافع ملی را ثابت کردند.

دوکتور عبدالله عبدالله ضمن تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه جانبه از هیأت جمهوری اسلامی افغانستان افزود که تعهد می‌سپارم بدون هیچگونه دخل و تصرفی در حکومت‌داری، خود را وقف صلح کنم.

سپس، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، برگزاری جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای صلح را یک موفقیت مهم خواند و گفت که صلح خواست همۀ مردم رنجدیده و ستم کشیدۀ افغانستان است. وی بر وحدت و اتفاق ملی و سیاسی برای تأمین صلح تأکید کرد و گفت که برای موفقیت روند صلح باید از ادبیات جنگ و تبلیغات ضد صلح خودداری کنیم. رییس‌جمهور پیشین گفت که مسوولیت دینی و ملی ماست که افغان‌کشی را ختم سازیم. جناب حامد کرزی بر مشارکت تمام اقشار سیاسی در روند صلح تأکید کرد و گفت که از هیأت مذاکره‌کنندۀ کشور در دوحه با تمام توان حمایت می‌کند.

در ادامه، استاد عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهاد و مقاومت ختم جنگ و برقراری صلح یک وجیبۀ دینی و مکلفیت ملی ماست.

استاد سیاف گفت که از صلح باعزت که موجب حفظ استقلال، حاکمیت ملی و حفظ نظام و دست‌آوردها شود، حمایت می‌کند.  وی گفت که هیأت افغانستان با وجود دسایس و توطیه‌ها، وحدت و همسویی خود را حفظ کرد و از صلابت نظام نمایندگی کرد. نظام حاصل خون 2 میلیون شهید است، نگذاریم که فروبپاشد.

استاد سیاف بروحدت داخلی تأکید کرد و گفت که اگر در داخل نشکنیم، از بیرون هیچ قدرتی ما را شکستانده نمی‌تواند.

همچنان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، توافق هیأت‌های دو طرف روی طرزالمل مذاکرات و برگزاری کمیتۀ رهبری شورای مصالحه را خبر امیدبخش برای مردم افغانستان خواند.

وی با بیان اینکه صلح یک مسألۀ ملی است و باید تمام طرف‌ها خود را در این پروسه ببینند، گفت که یک فرصت تازه به وجود آمده و باید از آن استفاده صورت گیرد.

محمد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری از هیأت مذاکره‌کننده قدردانی کرد و گفت که آنها وحدت، همدلی، صلابت و نمایندگی خود را حفظ کردند. با وحدت و همسویی قشر سیاسی، عقب جبهۀ هیأت را در کابل مستحکم سازیم. وی گفت راه‌حل صلح عزتمندانه با میکانیزم برد- برد است.

محمد اسماعیل‌خان، رهبر جهاد و مقاومت گفت که دست‌یابی به صلح ناممکن نیست، مشروط به اینکه به صلح باور داشته باشیم. وی براستفاده از فرصت تاریخی کنونی تأکید ورزید و گفت که با وحدت سیاسی و دست به دست هم دادن می‌توان به صلح دست یافت.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان از پیشرفت‌ها استقبال کرد و اما گفت که نباید ذوق‌ زده و احساساتی شویم. راه درازی در پیش است. چون هنوز روحیه زیاده‌طلبی موجود است. استاد محقق بر حفظ نهادها و دست‌آوردها تأکید ورزید و گفت که صلح در سایۀ فروپاشی و هرج  و مرج به وجود نخواهد آمد.

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از چهره‌های برجستۀ جهادی، از تیم مذاکره‌کننده قدردانی کرد و گفت که آنان خوب درخشیدند. وی بر حفظ دست‌آوردها، نهادها و تأسیسات عمومی و نهادهای امنیتی کشور تأکید کرد و گفت که ترکیب رهبری صلح باید جامع و همه شمول باشد و دیدگاه‌های اقوام و شهروندان کشور در روند صلح گرفته شود.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه گفت که افتتاح کمیتۀ رهبری شورای مصالحه یک گام مهم به پیش است. وی گفت که حفظ نظام و دست‌آوردها، شرط اساسی برای تأمین صلح پایدار است.

وی گفت که اجماع منطقه‌یی و جهانی به حمایت از روند صلح مشروط به اجماع داخلی است. به گفتۀ آقای اتمر، جامعۀ جهانی در کنفرانس ژینوا و کنفرانس اسلامی، مشروط به تأمین صلح و حکومت داری خوب از افغانستان حمایت کردند. نقش شورای مصالحه ملی در این زمینه‌ها برجسته است.

 

ارگ,شورای مصالحه,صلح,عبدالله,غن,غنی,کمیته رهبری