چهارشنبه, ۱۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3775720

هشدار گراهام: طالبان امنیت ملی امریکا را تأمین نمی‌توانند

26 August 2019

همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل غیر رسمی اول سپتمبر برای دستیابی به یک توافق، سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی صریحا به رییس جمهوری این کشور نسبت به خروج کامل و یا عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داد.

مقامات امریکایی و خارجی اوایل ماه جاری به روزنامه واشنگتن پست گفتند، امریکا و طالبان به اعلام توافقی در خصوص خروج اولیه نیروهای امریکایی در کنار برنامه‌هایی برای آغاز مذاکرات مستقیم  میان شبه نظامیان طالبان و دولت کابل نزدیک شده‌اند.

براساس این توافق پیشنهادی خروج اولیه نیروهای امریکایی از افغانستان شامل ۵۰۰۰ نیرو از کل ۱۴ هزار نیروی امریکایی مستقر در این کشور است.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: من نگرانم که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا تعداد بیشتری نیروی امریکایی را از افغانستان خارج کند. به نظر من حفظ یک نیروی قاطع مقابله با تروریسم ضروری است چرا که این یک سیاست تضمینی در برابر تکرار یک ۱۱ سپتمبر دیگر است.

وی درباره میزان نیروهای امریکایی گفت: تعدادی که در افغانستان می‌مانند باید چیزی حدود ۸۶۰۰ تن باشند. به نظر  من کمتر از این تعداد واقعاً خطرناک است.

براساس این توافق پیشنهادی، طالبان با طرد القاعده و ممنوع کردن آن از فعالیت‌هایی همچون کمک مالی، استخدام نیرو، آموزش و برنامه ریزی‌های عملیاتی در مناطق تحت کنترل خود موافق است.

گراهام یکی از متحدان نزدیک ترامپ بارها به رییس جمهوری هشدار داده که به طالبان برای کنترل القاعده و دیگر گروه‌های شبه نظامی در افغانستان اعتماد نکند. برخی دیگر از مقامات در دولت ترامپ نیز پیام‌های مشابهی ارسال کرده‌اند.

ترامپ بارها تاکید کرده که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و بازگرداندن آنها به خانه اولویت بلند مدتش است.

گراهام گفت: ترامپ و رقبای بالقوه‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ همگی در این خصوص اشتباه می‌کنند.

وی افزود: در یک روز ما ۳۰۰۰ امریکایی را از دست دادیم چرا که به روی اتفاقاتی که در افغانستان می‌افتاد چشم خودمان را بستیم. اگر ترامپ یک نیروی مقابله با تروریسم را در افغانستان مستقر نگه ندارد حتی اگر با طالبان به توافق هم برسد که من در این خصوص شک دارم آنها ظرفیت و یا انگیره برای حفاظت از امریکا را ندارند.

گراهام کاهش هزینه جنگ ۱۸ ساله افغانستان را اقدامی برجسته خواند اما هشدار داد که به دست آوردن امنیت ملی امریکا از طریق طالبان فاجعه خواهد بود.

وی با اشاره به تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری سابق امریکا برای خروج تمامی نیروهای نظامی از عراق در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی گفت: نگرانم که ترامپ نیز مرتکب اشتباهی که اوباما در عراق شد، بشود. نمی‌خواهم ببینم که ترامپ شبیه برنی سندرز یا الیزابت وارن شده است. من می‌خواهم ترامپ مشاوره‌های نظامی خوب، دقیق و درستی بگیرد.

ترامپ,خروج امریکا,سناتور امریکا,صلح,طالبان