پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

d6517f72-783c-11e9-933d-71f872cf659b_image_hires_175927

وزیرخارجۀ امریکا: حضور دایمی در افغانستان نمی‌خواهیم

28 August 2019

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان گفته است که امریکا می‌خواهد هرچه زودتر سربازانش را از افغانستان فرابخواند.

آقای پمپیو در ایالت اندیانا در نشستی که در مورد پالیسی خارجی امریکا صحبت می‌کرد، گفت که جنگ افغانستان از ۱۸ سال گذشت و کودکانی که در هنگام آغاز جنگ متولد شدند، اکنون به عمر دانشگاه رسیده‌اند.

او گفت: “حقیقت این است که امریکا حضور دایمی در افغانستان نخواسته و تمام جوانب به این موضوع آگاه‌اند که اکنون زمان رفتن به جلو رسیده است”.

او در مورد گفت‌وگوهای صلح گفت که از یک سال به این طرف آغاز شده؛ اما نمی‌داند که روند صلح و مصالحه چگونه پایان می‌یابد؛ ولی وزیر خارجۀ ایالات متحده تاکید کرد که رییس جمهور ترمپ متعهد است که توافق درست صورت گیرد.

آقای پمپیو افزود: “هدایت او (رییس جمهور ترمپ) به من و همکارانم این است که ما خواهان برگشت افراد ما به هر اندازه‌یی که زیاد ممکن باشد، استیم و این کار را هم یقینی می‌کنیم که از خاک آن کشور بر امریکا حملات دهشت‌افگنی انجام نشود”.

وزیر خارجۀ ایالات متحده از عساکرش سپاسگزاری کرد و گفت که خدمات آنها ستودنی است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی چنین اظهاراتی را بیان می‌کند که گفت‌وگوها با نمایندگان طالبان در قطر جریان دارد و دو جانب امیدوار اند که به یک نتیجۀ نهایی برسند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، یک روز قبل گفته بود که برای بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان زمان‌بندی مشخص نیست و امریکا نیز برای خروج سربازانش از افغانستان عجله ندارد.

افغاستان,صلح,طالبان,عساکر امریکایی,وزیر خارجه امریکا