سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FeXajqIWQAAK4dV

کارزار توقف نسل کشی هزاره‌ها از مرز شش میلیون گذشت/ امروز در هفتاد شهر اعتراض می‌شود

07 October 2022

در ادامۀ کارزار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» قرار است امروز در ۷۰ شهر جهان اعتراضات خیابانی برگزار شود.

به گزارش کشور نیوز، این اعتراض‌ها پس از حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج راه‌اندازی شده است. صبح‌گاه جمعه هفتۀ گذشته یک حمله کننده انتحاری در دشت برچی کابل، مرکز آموزشی کاج را هدف قرار داد که بر اثر آن بیش از پنجاه دانش‌آموز کشته شدند و بالاتر از صد تن دیگر زخمی شدند. در واکنش به حمله به مرکز آموزشی کاج،  کارزار تویتری «نسل‌کشی هزاره‌ها» را متوقف کنید آغاز شد و این هشتگ تویتری امروز از مرز شش میلیون گذشت.

افراد و نویسنده‌های سرشناس از این کارزار حمایت کرده‌اند: پائولو کوئلیو نویسنده مشهور برزیلی، الیف شفاک نویسنده معروف ترکی، فرهاد دریا آوازخوان شناخته شدۀ افغانستانی، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری پیشین، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری پیشین، مسیح علی‌نژاد کنشگر سیاسی و مدنی ایرانی و مهناز افشار بازیگر سرشناس ایرانی از جملۀ افراد هستند که به این کارزار پیوسته‌اند. در کنار این افراد نهاد بین‌المللی چون عفو بین‌الملل آسترالیا، دیده بان حقوق بشر و چند نهاد بین‌المللی دیگر در پیوند به نسل‌کشی هزاره‌ها واکنش نشان داده‌اند.

همچنان، در واکنش به حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج، اعتراض‌های در شماری از کشورها راه‌اندازی گردید. اما کشور هند از اعتراض شهروندان افغانستان جلوگیری کرد. به تاریخ ۶ اکتوبر پولیس هند جلو تجمع اعتراضی افغان‌ها را گرفت و شماری از دانشجویان به مقر پولیس فراخوانده شدند.

قرار است امروز ۸ اکتبر اعتراضات سراسری در پیوند به نسل‌کشی هزاره‌ها در ۷۰ شهر جهان انجام شود.

فعالان رسانه‌یی که در این کارزار را آغار کرده‌اند می‌گویند که هدف شان از این هشتگ زدن و راه اندازی این کارزار تویتری جلب توجه نهاد بین‌المللی برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها می‌باشد.

افغانستان,دشت برچی,طالبان,کابل,کشور نیوز,مرکز آموزشی کاج,نسل کشی هزاره