پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

311128873_120925154089828_3539627186875918341_n

کاهش ۶۰ درصدی متقاضیان کانکور در سال ۱۴۰۱

07 October 2022

متقاضیان آزمون کانکور امسال نسبت به سال پار خورشیدی ۶۰ درصد کاهش یافته است.

سال ۱۴۰۰خورشیدی به تعداد ۲۱۵ هزار دختر و پسر در سراسر کشور در آزمون کانکور اشتراک داشتند، اما امسال به ۱۳۰هزار کاهش یافته است که در مقایسه با سال قبل ۸۵ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

یک منبع از وزارت تحصیلات عالی به کشور نیوز می‌گوید که اشتراک دختران در آزمون کانکور از ۴۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، تا جایی‌که در شماری از ولایات فقط  ۵ الی ۱۰ دختر در آزمون حضور داشتند.

 ممانعت‌ و محدودیت‌های وضع شده توسط طالبان بر دختران و زنان، فقر، ترس و نگرانی از وضعیت حاکم، کاهش انگیزۀ فراگیری تحصیل، ممنوعیت خانواده‌ها به دلیل وضعیت نابه‌سامان امنیتی، رفتار نامناسب با دختران، تفکیک جنسیتی در محیط‌های اکادمیک، رفتار نامناسب ادارۀ امر به معروف طالبان، نا امیدی جوانان نسبت به آینده، مهاجرت شهروندان، اعمال محدودیت در رشته‌های کاری و تحصیلی برای دختران، حذف شماری از رشته‌ها از دانشگاه‌ها و پایین آمدن طرفیت جذب دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، از عواملی اند که باعث شده اند شمار متقاضیان کانکور امسال در مقایسه با سال‌های پیش کاهش قابل ملاحظه‌یی یابد.

باورها بر این است که محدودیت بر فراگیری تحصیل جوانان، میزان فرار نیروی جوان از کشور را شدت می‌بخشد و جوانان را به اعتیاد به مواد مخدر سوق می‌دهد.

در شرایطی که بیش از ۵۰ درصد شهروندان افغانستان از نعمت سواد محروم اند، وضع محدودیت بر ادامۀ آموزش، افزون بر ایجاد مشکلات روحی نزد جوانان زمینه را بری سرباز گیری بیش از ۲۰ گروه تروریستی که بر اساس گزارش‌های جهانی در افعانستان حضور فعال دارند هموار می‌سازد و سبب تقویت دامنۀ افراط‌گرایی، افزایش جرایم و تخلفات سازمان یافته می‌شود.

 

افغانستان,امتحان کانکور,دانشگاه ها,کشور نیوز,وزارت تحصیلات عالی