سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

D_sFIF8XsAANBAP

کمیسیون حقوق بشر: حقوق قربانیان جنگ در پروسۀ صلح در نظر گرفته شود

21 August 2019

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در روز جهانی یادبود از قربانیان تروریزم، گفته است که در روند صلح، حقوق و مطالبات قربانیان تروریزم جدی گرفته شود.

کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه‌یی گفت که شهروندان افغانستان از قربانیان اصلی تروریزم و مخاصمات مسلحانه هستند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه فعالیت‌ها و تلاش‌های دادخواهانه خویش با هدف حمایت از قربانیان تروریزم، با تأکید مجدد بر رعایت و تأمین حقوق بشری قربانیان، موارد زیر را به نهادهای مربوطه ملی و بین‌المللی پیشنهاد و سفارش می‌کند و از آنان می‌خواهد که تدابیر لازم را به منظور تطبیق و تعمیل آن اتخاذ کنند:

 کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نهادهای عدلی و قضایی، به‌ویژه از لوی ‌‌‌سارنوالی خواسته که حوادث و قضایای تروریستی و جنایات جنگی را مورد تحقیق و بررسی قرار داده، عاملان آن را شناسایی کنند و مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با تأکید از طرف‌ها خواسته است که در روند گفت‌وگوها و مذاکرات صلح، حقوق قربانیان تروریزم و مخاصمات مسلحانه را جداً در نظر بگیرند و زمینه مشارکت مستقیم و معنادار قربانیان در این روند را فراهم کنند تا قربانیان فرصت دفاع از حقوق و طرح مطالبات خود را بیابند.

در اعلامیه آمده است: مکانیزم‌ها و ضمانت‌ّهای کافیِ قانونی و حقوقی برای حمایت لازم از حقوق قربانیان طرح، تصویب و عملی شود؛ از جمله، ضرورت فوری و جدی به تصویب «قانون جبران خسارت قربانیان ملکی منازعه» که طرح (‌پیش‌نویس) آن قبلاً توسط کمیسیون تهیه و به وزارت عدلیه ارسال شده‌ است، وجود دارد. از ارگان‌های مرتبط تقاضا می‌شود که تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

بر بنیاد اعلامیه، ایجاد فرصت‌های تحصیلی و کاریابی برای بازماندگان قربانیان و درمان و بازتوانی زخمی‌ها و اشخاص دارای معلولیت، یکی از خواسته‌های دیگر قربانیان تروریزم است. بنابراین بار دیگر پیشنهاد می‌شود که وزارت‌ها و ادارات مرتبط در این زمینه مکانیزم‌ها و تدابیر لازم را طرح و عملی کنند.

با توجه به این‌که آمار تلفات ناشی از حملات تروریستی رو به افزایش بوده و به یکی از نگرانی‌های جدی افغانستان و جامعه بین‌المللی ‌بد‌ل شده ‌است، سازمان ملل متحد با درک این نگرانی‌ها، در کنار سازوکارهای حقوقی مبارزه با تروریزم، با هدف حمایت از حقوق بشر و احترام به قربانیان حملات تروریستی، روز بیست و یکم اگست را، ضمن قطعنامه 165/72 مورخ 25/1/2018، به ‌عنوان «روز بین‌المللی یادبود و گرامیداشت از قربانیان تروریزم» نام‌گذاری کرده است. مسوده این قطعنامه توسط 17 کشور جهان، به شمول دولت افغانستان، تهیه و به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود.

بر اساس آمار‌های رسمیِ منتشر‌شده در گزارش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از آغاز سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۷ خورشیدی، ۷۵۳۱۶ تن از افراد ملکی، کشته یا زخمی شده‌اند.  تنها در سال ۱۳۹۷، در جریان درگیری‌ها، 11212 تن (3032 کشته و 8180 زخمی) از افراد ملکی بر جا مانده‌اند.

تروریز,قربانیان جنگ,کمیسیون حقوق بشر,مذاکرات صلح