چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

76618985_2637094673037353_631537355617992704_o

گرامی‌داشت از روز جهانی حفظ‌الصحه دختران در کابل

30 October 2019

وزارت معارف، از روز جهانی حفظ الصحه دختران، بزرگداشت کرد.

رولا(بی بی گل) غنی، بانوی اول کشور که روز چهارشنبه در این برنامه در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت سخن می‌زد، با تأکید بر آنکه دختران صحتمند امروز، مادران صحتمند فردا خواهند بود؛ نقش والدین، مادر کلان ها ومعلمین را در زمینه آگاهی دهی در مورد تغییرات فیزیولوژیک دوران بلوغ دختران، با اهمیت دانست.

بانوی اول گفت آگاهی دهی به دختران در مورد دوره قاعدگی، افزون بر حفظ سلامت آنان سبب می شود تا دختران جوان کنترول بیشتر بر بدن شان داشته باشند، اعتماد به نفس شان بالا برود ومیزان غیابت آنان نیز در مکتب کاهش یابد.

در همین حال داکتر میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف با اشاره بر اهمیت آگاهی دهی در مورد تغییرات فیزیولوژیک دختران در دوره قاعدگی، افزود: وزارت معارف اقداماتی را برای شاگردان دوره متوسطه مکاتب دختران روی دست گرفته است وبه همکاری موسسه یونسیف ۱۱۰هزار جلد کتاب رهنمود قاعدگی دختران را چاپ نموده است.

وی افزود که از این کتاب ها در ولایت ها به عنوان مضمون تقویتی به شاگردان دوره متوسطه مکاتب نسوان تدریس می شود.

سرپرست وزارت معارف نقش والدین، وزارت احیاء وانکشاف دهات و رسانه ها را در زمینه آگاهی دهی حفظ الصحه دختران، موثر دانست.

وزارت احیاء وانکشاف دهات در هماهنگی با وزارت های معارف وصحت، در راستای آگاهی دهی حفظ الصحه دختران همکاری می کند تا پیام های مربوط، به دور دست ترین نقاط کشور برسد.

مجیب الرحمان کریمی، وزیر احیاء وانکشاف دهات گفت که در ساختار های به سطح قریه، دو کمیته فرعی صحت ومعارف ایجاد شده است تا در جلسات شوراهای قریه موضوعات مربوط به این دوبخش مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

وی افزود که در چارچوب برنامه آب رسانی وحفظ الصحه، از سال ۲۰۱۶ تا اکنون برای ۸۵ هزار زن در سراسر کشور ورکشاپ آگاهی دهی برگزار کرده است.

کریمی همچنان گفت وزارت احیاء وانکشاف دهات تا به حال برای بیش از ۵۲ درصد مردم در دهات کشور زمینه دسترسی به آب صحی را فراهم کرده است.

دیوه صمد، معین پالیسی وپلان وزارت صحت عامه، دوره قاعدگی یا عادت ماهوار دختران را حالت طبیعی وفیزیولوژیک دانست وگفت باید دختران پیش از رسیدن به این دوره در مورد آن آگاهی کامل داشته باشند.

او گفت عدم آگاهی دختران در مورد عادت ماهوارشان ، سبب ایجاد اضطراب، استرس، شرم، اختلالات دوران حاملگی وحتی عقامت خواهد شد.

بانو صمد هرچند از تهیه رهنمود ها، توزیع تابلیت های آهن وفولیک اسید برای دختران در مکتب ها به عنوان کارکردهای این وزارت یاد کرد، اما آن را کافی ندانست وگفت که در این زمینه روی یک پلان ملی منسجم وطویل المدت کار صورت می گیرد.

در همین حال نمایندگان اداره یونسیف وکمیته سویدن در افغانستان، با تأکید بر اهمیت آگاهی دهی در باره حفظ الصحه دختران، بر ادامه همکاری های شان با وزارت صحت عامه ومعارف تعهد نمودند.

 

براساس گزارش اداره یونسیف حدود ۵۰ درصد از دختران مکاتب در مورد عادت ماهوار شان آگاهی نداشته اند و۳۰ درصد آنان در جریان دوره قاعدگی، به مکتب حاضر نمی شوند.

بانوی اول,دختران,میرویس بلخی,وزارت معارف