جمعه, ۲۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

000_32HD7KY

اجرای حکم قصاص در فراه/ رفتار طالبان غیرانسانی و وحشتناک است

07 December 2022

گزارشگر: اسما فتاحی

طالبان امروز چهارشنبه (۱۶ قوس) طی مراسم ویژه در فراه، برای نخستین‌بار پس از بازگشت به قدرت، حکم «قصاص» را اجرایی ساختند. یک مرد متهم به‌قتل و دزدی با حضور صدها تن در شهر فراه تیرباران شد.

به گزارش کشورنیوز، رهبران طالبان از جمله ملا برادر، سراج‌الدین حقانی، شیخ حقانی، امیرخان متقی، وزرای امر به معروف و نهی از منکر، معارف، عدلیه و والیان شماری از ولایات، از نزدیک تیرباران فرد متهم به قتل را مشاهده کردند.

سخنگوی طالبان می‌گوید که حکم قصاص پس از دقت فراوان به‌دستور شخص ملاهبت‌الله امیرالمومنین صادر شده است.

ذبیح‌الله مجاهد در اعلامیه‌یی گفت: قاتل تاجمیر فرزند غلام سرور باشندۀ ولسوالی انجیل هرات بود که فردی به نام مصطفی را به شکل فجیع و با ضربات چاقو به قتل رسانده و موتر سایکل و تلیفون وی را با خود برده بود. ذبیح الله مجاهد گفت که قاتل «بدون اکراه» به جرم خود اعتراف کرده است. قاتل به وسیلۀ «ورثۀ» مقتول با شلیک ۳ مرمی از پا در آمده است.

رهبر طالبان ماه پیشتر از تطبیق کامل شریعت اسلامی و اجرای حکم قصاص، قطع دست، سنگ‌سار و شلاق خبر داده بود.

پس از فرمان ملاهبت‌الله، شماری از زنان و مردان در غور، لوگر، تخار و کابل، با حضور صدها تن از شهروندان شلاق زده شده‌اند.

طالبان از مردم دعوت می‌کنند تا در مراسم اجرای احکام شرعی و حکم شلاق و سنگسار شرکت کنند.

ناظران معتقد هستند که طالبان افغانستان را به دهۀ ۹۰ سوق می‌دهند. طالبان در یک سال و شش ماه از برگشت به قدرت در افغانستان، زنان را از کار و فعالیت اجتماعی – سیاسی محروم کرده و مکاتب را به روی دختران بسته‌اند. زنان اجازۀ سفر و بیرون‌شدن از خانه بدون محرم شرعی را ندارند. پارک‌ها و اماکن تفریحی و ورزشگاه‌ها به روی زنان مسدود گردیده است.

مبنای تعیینات در نهادهای دولتی، آموزش‌های دینی و اسلامی است. افراد با تجربه، مسلکی و تعلیم‌یافته فرصت کار و راه‌یابی به سمت‌های دولتی را ندارند. مبنای تعیینات «جنگ، جهاد و تعلیمات دینی» شده است. سویۀ علمی و درجۀ تحصیل را نیز «شمار ماین‌هایی تعیین می‌کند که یک فرد در ۲۰ سال کاشته است.»

عقب‌گرد شدید

عفو بین‌الملل در واکنش به اعدام یک تن در فراه، رفتار طالبان را «ظالمانه و غیرانسانی» خوانده است. عفو بین‌الملل امروز در اعلامیه‌یی گفت که اجرای حکم اعدام در ولایت فراه، عقب‌گرد شدید طالبان در عرصۀ حقوق بشر را نشان می‌دهد. عفو بین الملل گفته که طالبان با بی‌اعتنایی تمام به اصول و قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند.

فرانسه اجرای حکم اعدام توسط طالبان را «عمل وحشتناک» توصیف کرده است.

هنوز سازمان ملل متحد و دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه واکنش نداشته‌‌اند.

 

اعدام,افغانستان,خبرگزاری کشور,دره,ذبیح الله مجاهد,سنگسار,شریعت,شلاق,شیخ حقانی,فراه,قصاص,کشور نیوز,ملاهبت الله