چهارشنبه, ۱۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

67479789_2064385303857563_1114360240251338752_n

امریکایی‌ها قصد ترور کرزی را داشتند

01 August 2019

عبدالکریم خرم، رئیس سابق دفتر حامد کرزی و وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ افغانستان، خاطرات دوره مأموریت خود را در کتابی به اسم «څلویښت کاله په توپان کې» یا «چهل سال در طوفان» جمع‌آوری کرده است. روابط افغانستان و امریکا، دیدگاه شخصیت‌های سیاسی افغانستان، روابط افغانستان و پاکستان، روابط کرزی با کاخ سفید، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، تلفات غیرنظامیان در افغانستان، زندان بگرام و آزادی و انتقال زندانیان، دفتر طالبان در قطر، مشاجرات لفظی کرزی با امریکایی‌ها و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، محتوای اصلی کتاب عبدالکریم خرم را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است: روابط حامد کرزی و امریکا در سال ۲۰۱۲ بر سر انتقال زندانیان تیره شد. کرزی تأکید داشت که زندانیان افغان، هر چه زودتر به دولت افغانستان تحویل داده شوند. تنش بین کرزی و مقامات امریکایی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بالا گرفت. رئیس‌جمهور سابق افغانستان خطاب به مقامات امریکایی گفت که موضوع زندان به پایان رسیده است. ژنرال «جان آلن» فرمانده سابق نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان، با صدای بلند به کرزی گفت که تو ناتوان هستی. کرزی گفت که خارجی‌ها دیگر حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند. ژنرال آلن به «کراکر» سفیر سابق امریکا در افغانستان که در جلسه حضور داشت، نگاه کرد و گفت که جناب سفیر، گفتگو فایده ندارد. سپس کرزی گفت که اشغال افغانستان باید به پایان برسد. ژنرال آلن اندکی از جایش بلند شد و خطاب به کرزی گفت: از فرصتی که در اختیارمان گذاشتید، تشکر.

در ادامه کتاب عبدالکریم خرم آمده است که پس‌ازاین مکالمه، کرزی رئیس دفتر خود را دعوت کرد و ایمیلی را نشانش داد که نمایندگی افغانستان از نیویورک فرستاده بود. در ایمیل تصریح شده بود که آنان [نمایندگان افغانستان در نیویورک] اطلاع یافته‌اند که ژنرال جان آلن قصد دارد حامد کرزی را توسط یکی از محافظانش که به نام «پی.پی.اس» یاد می‌شدند، ترور کند.

در ادامه خاطرات خرم آمده است که امریکایی‌ها به زندان بگرام، بیش‌ازحد اهمیت می‌دادند اما حامد کرزی مخالف عملیات‌های شبانه و زندانی کردن افغان‌ها بود. کرزی نه تنها در این خصوص با امریکایی‌ها درگیر بود بلکه در بین کابینه‌اش نیز افراد اندکی بودند که رئیس‌جمهور سابق افغانستان را حمایت و همراهی کنند. بسیاری از اعضای کابینه، کرزی را در خصوص مخالفت با کشتار غیرنظامیان، موضوع زندان بگرام و پیمان امنیتی، تنها گذاشته بودند. یک موقع، دادفر اسپنتا وزیر سابق خارجه افغانستان، از حامد کرزی خواست که به عنوان رئیس‌جمهور منتخب افغانستان از الفاظ تند علیه خارجی‌ها خودداری کند اما کرزی در پاسخ به او گفت که من رئیس‌جمهور منتخب نیستم بلکه رئیس این دولت مزدور هستم.

کریم خرم در کتابش به این باور است که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی، «جان کری» وزیر امور خارجه، «ریچارد هالبروک» نماینده ویژه و ژنرال جان آلن فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان، با حامد کرزی در مجالس، رفتارهای تند و تهدیدآمیزی داشتند. کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای خرم به زودی توسط کتاب‌فروشی «اکسوس» به زبان پشتو و فارسی، رونمایی خواهد شد.

محمد مرادی/ برگردان از سایت بی‌بی‌سی پشتو

امریکا,ترور,کتاب خاطرات,کرزی,کریم خرم