چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FZoL2L3XwAIIeNH

اشرف‌غنی، زلمی خلیلزاد را «مفسد»، «چندچهره» و «بی‌کفایت» خواند

11 August 2022

اشرف‌غنی، رییس‌جمهور فراری افغانستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون تازه‌تأسیس افغان، حملات تندی بر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، حامدکرزی رییس‌جمهور سابق و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه داشت و آنان را مسوول فروپاشی خواند.

به گزارش خبرگزاری کشور، اشرف‌غنی بار ملامتی را بر عهده امریکا، رهبران جهادی و سیاسی و کشورهای منطقه انداخت و گفت که او هیچ تقصیری در فروپاشی ندارد که بابت آن از مردم افغانستان معذرت بخواهد.

 

«مرد چندچهره»

رییس‌جمهور پیشین افغانستان، زلمی خلیلزاد نماینده سابق امریکا را «مفسد»، «چندچهره» و «بی‌کفایت» خواند و گفت که او با طرح‌ها و برنامه‌هایش قشر سیاسی افغانستان را چندپارچه و تقسیم کرده بود.

او گفت که مدیریت صلح افغانستان توسط زلمی خلیلزاد، یک «فاجعه» بود و بارها به خلیلزاد گفته بودم که از آنچه ساخته‌اید، پشیمان خواهد شد، اما او بر سر «خر» سوار بود و به هشدارهای من توجه نکرد.

 

«مسوول عدم تحکیم جمهوریت»

داوود جنبش گرداننده، از مصاحبه داکتر عبدالله با روزنامۀ «هندو» نقل قول کرد که اشرف غنی را «خاین ملی» خوانده است.

اشرف‌غنی در پاسخ گفت که معیارهای خیانت ملی بسیار واضح است. کابل را کی بر باد کرد؟ هزارها زن و مرد را کی به قتل رساند؟ در قتل عام افشار کی سهم داشت؟ همه این‌ها قابل محاکمه در سطحی بین‌المللی است. عبدالله تقلب کرد. تحلیف موازی خیانت ملی بود… داکتر عبدالله مسئول عدم تحکیم جمهوریت است، خصوصا در هفت سال آخر.

او گفت که در هفت سال نیم حکومت تحت امر عبدالله بود، چرا دربارۀ فروپاشی مسوولیت نمی‌گیرد.

 

«صدسال دیگر هم بیعت نمی‌کنم»

رییس‌جمهور پیشین افغانستان دربارۀ درخواست طالبان برای برگشت به کشور گفت که او پس از مشوره و رأی‌زنی به این نتیجه رسیده که در شرایط کنونی به افغانستان برنگردد.

طالبان اعلام کرده‌اند که رهبران افغانستان می‌توانند از عفو عمومی استفاده کنند و به کشور برگردند.

اما غنی گفت که برخلاف امیردوست محمدخان «تسلیم» نشده و برای صدسال هم با طالبان بیعیت نخواهد کرد.

اشرف غنی دربارۀ حکومت انتقالی و تقسیم قدرت با طالبان با استناد به سخنان رهبر امارت اسلامی در نشست علما در کابل گفت که ملاهبت الله خود را «سلطان» و حاکم مطلق‌العنان می‌خواند؛ آیا یک سلطان حاضر به تقسیم قدرت و تشکیل حکومت مشترک ملی است؟

غنی گفت که او یک سال است از صحنه کنار رفته، چرا کرزی، خلیلزاد و عبدالله موفق نشدند که طالبان را متقاعد به تشکیل حکومت مشترک ملی بسازند.

این مصاحبه به‌مناسبت نخستین سالروز فروپاشی جمهوریت در 15 آگست 2021 انجام شده است. 

15 آگست,خبرگزاری کشور,خلیلزاد,صلح افغانستان,عبدالله,فروپاشی جمهوریت,کرزی,کشور نیوز,مصاحبه اشرف غنی