یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

68865242_2349726781770217_1156183119951298560_n

اشرف‌غنی از توافق نادرست با طالبان هشدار داد

21 August 2019

رییس‌جمهور غنی در دیدار با جنرال ولترز، از «توافق نادرست صلح» با طالبان هشدار داد و گفت که راه‌کار نادرست برای رسیدن به صلح، عواقب ناگوار در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از خبرنامۀ ارگ، جنرال تود ولترز فرمانده ارشد نیروهای متحد ناتو و فرماندهی عمومی امریکا در اروپا در دیدار از کابل باردیگر تعهد سازمان ناتو برای حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را ابراز کرد و گفت که ناتو با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بخاطر اهداف مشترک مبارزه می‌کنند.

وی ضمن ستایش از شهامت و قربانی‌های نیروهای افغان در امر مبارزه با تروریزم، افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ناتو نه تنها به‌خاطر امنیت افغانستان، بلکه بخاطر تامین امنیت منطقه و جهان مشترکاً به مبارزه ادامه می‌دهند.

جنرال تود ولترز گفت که ناتو به حیث همکار استراتیژیک در کنار نیروهای افغان باقی خواهد ماند و تمامی تعهدات این سازمان برای حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پابرجاست.

سپس، رییس‌جمهور غنی گفت که مشارکت ما با ناتو استراتیژیک و دوامدار می‌باشد و هرگونه افزایش و یا کاهش در شمار نیروهای بین المللی به شرایط بستگی خواهد داشت.

او با اشاره به روند صلح افغانستان، افزود: صلح برای افغانستان اولویت دارد و حکومت افغانستان نقشه راه صلح را ترتیب و آن را با دقت، تدبیر و با توجه از تحلیل که از تهدیدات و پیامدهای آن دارد، به پیش می‌برد.

او تأکید کرد که هر گونه راهکار نادرست به‌خاطر رسیدن به صلح، می‌تواند عواقب ناگوار در پی داشته باشد، زیرا صلح و امنیت ما با تهدیدات دشمن روبرو است و نیاز می باشد که این پروسه را با دقت و تدبیر لازم به پیش ببریم.

وی افزود که تروریستان در تلاش‌اند تا افغانستان را به لانه‌های امن شان مبدل نمایند، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با شجاعت و متانت توانسته اند هر نوع تهدید آنان را عقب بزنند و نگذارند تا آنان به اهداف شوم شان برسند.

آقای غنی تصریح کرد که حکومت افغانستان به پروسۀ صلح متعهد است، صلحی که منتج به ختم جنگ گردد و به هیچ گوشه‌یی از پیکر نظام جمهوری ما آسیب نرسد. وی افزود که طالبان هنوز هم برای آتش بس و صلح اراده ندارند و با راه اندازی حملات تروریستی بالای مردم ملکی و تاسیسات عامه، مخالفت شان را ابراز کرده اند.

رییس‌جمهور غنی گفت که طالبان باید برای مردم افغانستان در مورد رابطۀ شان با پاکستان، مواد مخدر، القاعده، داعش و ده ها گروه هراس افگن دیگر، وضاحت بدهند. وی افزود که گروه طالبان بدون پناهگاه در خاک پاکستان، به موجودیت شان ادامه داده نمی تواند و ادعای آنان مبنی بر اینکه اکثر خاک افغانستان را تحت کنترول دارند، کاملاً بی اساس است و بخش از تبلیغات این گروه را تشکیل می‌دهد و حضور شبکه‌یی این گروه در نقاط مختلف کشور، مردم را به تهدید مواجه ساخته است.

رییس جمهور غنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات برگزار می‌گردد و مردم افغانستان با ارادۀ محکم حکومت و زعیم آینده خویش را انتخاب خواهند کرد. وی افزود که بدون انتخابات، صلح تامین شده نمی‌تواند و با تاسف طالبان دشمنی‌شان را با پروسه‌های ملی نشان داده اند.

اشرف غنی گفت که انتخابات انعکاس دهندۀ خواست برحق مردم افغانستان می‌باشد و برگزاری آن باعث تامین نظم می‌گردد.

امریکا,صلح,طالبان,غنی,ناتو