پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

000_8YP93E

برخی اعضای مجلس نمایندگان امریکا: با طالبان حساب و کتاب شود

27 July 2023

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا در یک قطعنامه از رییس‌جمهوری امریکا خواسته‌اند که از طالبان به خاطر نقض گستردۀ حقوق بشر حساب و کتاب بگیرند.

اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ مجلس نماینده‌گان امریکا در این قطعنامه مشترک به رفتارهای اخیر طالبان بر ضد زنان افغانستان اشاره کرده و خواستار اقدامات جدی برای جلوگیری از آن شده اند.

جیسون کرو، نظامی پیشین امریکا در افغانستان و عضو جمهوریخواه مجلس نماینده‌گان کانگرس روز چهارشنبه در وب‌سایت خود نوشته که در این قطعنامه تحقیق در مورد آزار و اذیت زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی طالبان نیز شامل است.

به‌گفته جیسون کرو عضو جمهوریخواه مجلس نماینده‌گان امریکا، این قطعنامه وزیر خارجه و دولت امریکا را تشویق می‌کند تا با متحدان خود یکجا برای جلوگیری از نقض حقوق بشر توسط طالبان استراتژی دراز مدت روی دست گیرند.

کرو گفته است : “طالبان حقوق بشر بخصوص حقوق زنان و دختران را بگونه ظالمانه نقض کرده و باید با آنان حساب و کتاب شود، امریکا ۲۰ سال در افغانستان جنگ کرده، ما مسئولیت اخلاقی داریم که دوستان خود را حمایت کنیم که اکنون هدف خشونت طالبان اند، همکاران جمهوریخواه و دموکرات ما به این قطعنامه موافق اند”.

طالبان همیشه در برابر گزارش‌های ارائه شده در مورد اتهام‌های نقض حقوق بشر از خود دفاع کرده و گفته که موضع‌گیری جهان در مورد نقض حقوق بشر٬ پروپاگند است.

والتز یک عضو دیگر دموکرات مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا می‌گوید: بعد از رفتن ما طالبان همانند گذشته بی‌عدالتی در برابر اقلیت‌های مذهبی و قومی، به شمول عقب‌گرد حقوق اساسی زنان و دختران، عملکرد ظالمانه را پیش گرفته است. من افتخار می‌کنم که در این قطعنامه یکجا با همکارانم هستم که طالبان را برای تخلفات حقوق بشری در افغانستان جوابگو می‌دانم”.

این عضو مجلس می‌گوید کسانی‌که زیر حاکمیت طالبان زنده‌گی می‌کنند، وضعیت وخیمی دارند، طالبان زنان و دختران را از زنده‌گی عمومی منع کرده و از سوی طالبان در برابر اقلیت‌های قومی و مذهبی رفتار خشونت‌آمیز و نادرست جریان دارد.

اما طالبان محدودیت‌ها در برابر زنان را اصلاحات و ایجاد یک چوکات شرعی عنوان کرده‌اند.

طالبان به گونۀ تدریجی زنان را از صحنۀ عمومی حذف کرده‌اند. مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود است. دختران حق رفتن به دانشگاه ندارند. از زنان حق کار در نهادهای دولتی و موسسات بین‌المللی گرفته شده است. آرایشگاه‌های زنانه مسدود گردیده است. زنان بدون محرم شرعی سفر نمی‌توانند. زنان به پارک‌ها و تفریگاه‌ها رفته نمی‌توانند.