یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

011117_trump-1484170167

ترامپ، افغانستان را «دانشگاه هاروارد تروریزم» خواند

21 August 2019

رئیس‌جمهور ترمپ روز سه شنبه ۲۰م اگست در صحبتی با خبرنگاران، یکبار دیگر حضور ۱۸ سالۀ نظامیان کشورش را در جنگ افغانستان “مضحک” خوانده گفت که تلاش می‌کند شماری از نظامیان امریکایی را از افغانستان فراخواند؛ اما تاکید کرد که “ما باید آنجا{افغانستان} حضور داشته باشیم.”

دونالدترامپ، رئیس جمهور امریکا پیش از این نیز بر حضور استخباراتی امریکا در افغانستان تاکید ورزیده بود.

ترامپ، افغانستان را یک ساحۀ “خطرناک” و دانشگاه هاروارد تروریزم خواند و علاوه کرد که باید همیشه وقایع آن کشور را “زیر نظر” داشته باشند و اکنون می‌خواهد روی “گزینه‌های مختلف” غور کند.

تاکید رئیس جمهور ایالات متحده بر حضور حتمی بخشی از نیرو های امریکایی در افغانستان در حالی بیان می‌شود که پس از هشت دور مذاکرات نمایندگان امریکایی با گروه طالبان، آن گروه همواره، تاکنون، بر خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان تاکید کرده است.

دونالدترامپ گفت که یکی از گزینه‌های که همین اکنون در مورد آن صحبت صورت می‌گیرد، “داشتن یک پلان است”. آقای ترامپ بدون اینکه جزییاتی در مورد این پلان بدهد به شکل ضمنی تاکید کرد که پلان باید همه جانبه و مورد قبول همه باشد.

آقای ترامپ اضافه کرد که مذاکرات ادامه داشته و “ما مذاکرات را انجام می‌دهیم و گفت‌وگو های خوبی انجام می‌شود و خواهیم دید چه اتفاق می‌افتد.”

رئیس جمهور ترامپ یکبار دیگر تاکید ورزید که اگر می‌خواستند می‌توانستند این جنگ را در یک هفته برنده شوند؛ اما، “نمی خواهد ۱‍۰ میلیون افغان” کشته شود.

دونالدترامپ این را هم گفت که افغانستان “جای دشواری است” و “به خاطر داشته باشید که اتحاد جماهیر شوروی به خاطر حضور در آنجا به روسیه مبدل شد.”

رئیس جمهور امریکا گفت که برخی ها می‌گویند “روسیه داخل {خاک افغانستان} خواهد شد؛ من گفتم خوب اگر آنان {افغانها} به روس‌ها اجازه دهند؛ آنان قبلاً این‌کار را کرده بودند اما نتیجۀ مطلوبی به دست نیاوردند.”

قرار است نهمین دور مذاکرات صلح امریکا با گروه طالبان به زودی در قطر آغاز شود و زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان روز سه شنبه 20م اگست، به قطر و بعد به کابل خواهد رفت.

درحالیکه وزارت خارجۀ امریکا هدف از سفر آقای خلیل‌زاد را “تشویق کامل” برای مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کرده است؛ آقای ترمپ گفت که باور ندارم” آن گروه با حکومت افغانستان مذاکره کند.

دونالدترمپ افزود “گروه طالبان به حکومت افغانستان احترام قایل نیست و من این را درک می‌کنم و می‌فهمم. آنان برای یک مدت طولانی کنار نیامده اند. اما ما برای ۱۹ سال در آنجا به مثابۀ حافظان صلح حضور داشته ایم، مدت زمانی که به اندازۀ کافی طولانی است.”

رئیس جمهور امریکا به خبرنگاران گفت که طالبان “علاقمند توقف جنگ با ما اند؛ آنان می‌خواهند جنگ را با ما توقف دهند، آنان چیزهای زیادی را از دست دادند؛ اما، ببینیم چه اتفاق می‌افتد.”

پیش از سخنان ترامپ، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، زلمی خلیل‌زاد فرستاده دولت امریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان قرار است روز سه شنبه عازم دوحه پایتخت قطر شود تا دور جدیدی از مذاکرات را با نمایندگان گروه طالبان آغاز کند.

این گفت‌وگوها که حدود یکسال است، برگزار می‌شود و آخرین دور آن ده روز پیش در قطر به اتمام رسید به گفته دو طرف به نتایج امیدوار کننده ای رسیده و قرار است در نشست‌های آتی نهایی شود. واشنگتن امیدوار است با نهایی کردن این توافق زمینه برقراری صلح در افغانستان و نیز مقدمات خروج نظامیان خود را از این کشور فراهم سازد.

گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان در حالی قرار است از سر گرفته شود که افغانستان پیش از این همزمان با پوشش رسانه‌ای مذاکرات صلح دستخوش حملات مرگبار بوده است. حوادث خونین در حالی روی داده که تعدادی از نمایندگان طالبان در دوحه مشغول مذاکره بودند و همزمان برخی دیگر از مسئولان این گروه اسلامگرا بیانیه پذیرفتن مسئولیت حملات انتحاری را تنظیم می‌کردند.

کابل بارها طالبان را به عنوان ترویج دهنده حملات تروریستی در افغانستان مورد سرزنش قرار داده و محکوم کردن آخرین مورد از حملات مرگبار در کابل از سوی این گروه را عذری غیرموجه قلمداد کرده است.