یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Markus Potzel, Deputy Special Representative of the Secretary-General for Afghanistan, briefs the Security Council meeting on the situation in Afghanistan.

تصویر تاریک نمایندۀ سازمان ملل از آیندۀ افغانستان: انزوا، فقر و جنگ داخلی در پیش است

28 September 2022

سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در جلسۀ ویژۀ شورای امنیت سازمان ملل از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که صبر جامعۀ بین‌المللی برای تعامل با طالبان به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، مارکس پوتزل می‌گوید که مقام‌های طالبان وضع محدودیت بر حقوق زنان و دختران، از جمله تعطیلی مکاتب دخترانه را تصمیم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه می‌دانند.

او در جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل که دیروز (سه‌شنبه، ۵ میزان) برگزار شد، گفت که طالبان نسبت به بیش از ۵۰ درصد جمعیت(زنان) بی‌تفاوت هستند و این نشاندهندۀ تمایل آنها برای انزوای بین‌المللی است.

پوتزل گفت که طالبان هشدارها و نگرانی‌های آنان دربارۀ قدرت‌گیری داعش را نادیده گرفتند؛ اما داعش با گذشت هر روز حمله بر مراکز دولتی، مساجد، تکیه‌خانه‌ها، سفارت‌خانه‌ها و حملات بیرون مرزی را افزایش بخشیده است.

او از ادامه درگیری‌ها با نیرو‌های ضدطالبان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، کاپیسا، تخار و بدخشان صحبت کرد و گفت که درباره نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر تصاویر و گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد و این موارد باید به‌طور جدی بررسی شوند. او تاکید کرد که با ادامه این وضعیت، افغانستان با فقر و جنگ‌های داخلی مواجه خواهد شد.

پوتزل تصریح کرد که افغانستان به ۴.۴ میلیارد دالر کمک بشردوستانه نیاز دارد که تاکنون تنها ۱.۹ میلیارد دالر از این مبلغ فراهم شده است که حتی نیمی از مبلغ پیش‌بینی‌شده هم نیست. سرپرست نمایندگی سازمان ملل تاکید کرد که زمستان نزدیک است و به ۶۱۴ میلیون دلار کمک‌های فوری نیاز است.

اما او گفت که کمک‌های بشردوستانه نمی‌توانند افغانستان را از فروپاشی اقتصادی نجات دهد.

افغانستان,خبرگزاری کشور,سازمان ملل,کابل,کشور نیوز,مارکس پوتزل,یوناما