یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

تیم صلح و اعتدال: پس از جوزا اجازۀ کار به رییس‌جمهور نمی‌دهیم

25 March 2019

محمدحنیف اتمر، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که پس از اول ماه جوزای سال جاری، دورۀ قانونی حکومت وحدت ملی پایان می‌یابد و باید حکومت سرپرست براساس قانون اساسی تشکیل شود.
او که امروز در مراسم گرامی‌داشت از سالروز درگذشت مارشال فهیم در بلخ صحبت می‌کرد، گفت که مردم افغانستان آهسته آهسته به این اجماع می‌رسند که بعد از اول ماه جوزا ادامۀ کار حکومت هیچ نوع مشروعیت ندارد.
حنیف اتمر افزود: «آوردن حکومت سرپرست و یا موقت براساس احکام قانون اساسی ما از اولیت‌های ما است تا برای ملت اطمینان بدهیم که صلح و انتخابات آمدنی است و تیم صلح و اعتدال به‌خاطر این آرمان‌های ملت با تمام قوه مبارزه می‌کند.»
به گفتۀ او در پنج سال گذشته در حدود ۵۰ هزار نظامی و غیرنظامی در کشور کشته و در حدود ۹۸ هزار نظامی و غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.
او اضافه کرد که مهم‌ترین راه پاسخ به وضعیت کنونی دنبال کردن صلح عادلانه و پایدار است. او گفت که آن‌ها به‌خاطر صلحی تلاش می‌کنند که عزت و وقار مردم در آن حفظ شده و در نظام جمهوری اسلامی تأمین شود.
مشاور امنیت ملی پیشین علاوه کرد که به‌خاطر صلحی تلاش می‌کنند که جمهوریت نظام و اسلامیت نظام متکی به حقوق تمام شهروندان کشور، متکی به حقوق خواهران ما و متکی به حقوق هم‌وطنان ما باشد.
آقای اتمر افزود: «بسیار جای تأسف است که در این تلاش خود متأسفانه همراهی رهبری حکومت خود را نداریم، آن‌ها به‌خاطر اهداف سیاسی گروهی در این راه با ما همراهی نمی‌کند. آن‌ها به مذاکرات بین‌الافغانی هیأت نمی‌فرستند.»
او رهبری حکومت وحدت ملی را متهم کرد که نه تنها برای تأمین صلح در کشور تلاش نمی‌کند، بلکه تلاش‌های موجود جامعۀ بین‌المللی و در رأس ایالات متحدۀ امریکا را نیز با تخریب روزانه روبه‌رو کرده است.
از سویی هم محمدحنیف اتمر با اشاره به تنش‌های اخیر میان رهبری حکومت و عطا محمد نور نیز گفت در حالی که مردم برای تجلیل از نوروز آماگی داشتند، شاهد یک عمل زشت از سوی حکومت نیز بوده‌اند.
او حکومت را به لشکرکشی و استفادۀ غیرمجاز قوه در برابر مردم متهم کرده و گفت که این عمل باعث «انزجار و تقبیح» مردم کشور شده است.
در همین حال، عطا محمد نور، در مورد وقایع اخیر شهر مزارشریف خاطرنشان کرد: “سلاحی که بر روی بلخیان کشیده شده شد، شرم نیست؟ هر روز ملت، ما ره طعنه می‌دهد که چرا نجنگیدی و کشته نشدی؟”.
وی خاطرنشان نمود: “ما نمی‌خواستیم که در برابر نظامیان ایستاد شویم، اما این تعرض در برابر حیثیت مردم بلخ، فراموش‌مان نمی‌شود”.
والی پیشین بلخ تصریح نمود که “نخواستم نوروز مردم ما خراب شود”.

اما وی هشدار داد: “ما انتظار فیصله نهایی که شده بود با اسدالله خالد و مسعود اندرابی، انتظار عملی شدن را داریم. در غیر آن، هر گزینه دیگری روی میز ما است”.
این عضو تیم صلح و اعتدال گفت که پس از ماه جوزا به رهبری کنونی اجازۀ ادامۀ کار نخواهند داد. در این راستا تمام گزینه‌ها را روی دست دارند.
آقای نور افزود که تیم آنان پیروز انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری خواهد بود.

انتخابات,تیم صلح و اعتدا,حکومت,حنیف اتمر