چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

73032736_2634831023263718_8056750625955774464_o

حمدالله محب: طالبان در مذاکرات صلح به حاشیه رفته‌اند

29 October 2019

مشاور امنیت ملی افغانستان از تدوین یک طرح هفت ماده‌یی برای مذاکره با طالبان خبر می‌دهد و می‌گوید که طالبان باید برای شروع مذاکرات صلح اشراف خود بر تمام نیروهایش ثابت کند و به آتش بس یک ماهه تن دهد.

 به گزارش خبرگزاری کشور، حمدالله محب، امروز(سه‌شنبه، 7 عقرب) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل گفت که شالودۀ این طرح مواردی است که در گذشته روی آن بحث شده و در لویه جرگه مشورتی صلح پیشنهاد شده است.

آقای محب می‌گوید که گروه طالبان به چندین دسته تقسیم شده‌اند و یکپارچه نیستند. بخشی از فرماندهان این گروه به داعش پیوسته‌اند. رهبری طالبان اگر می خواهند به میز مذاکرات حاضر شوند، ابتدا باید اشراف خود را بالای تمامی نیروهایش اثبات کنند و آتش بس یک ماهه را بپذیرند.

او گفت که حکومت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح خواستار همکاری جدی پاکستان است. رابطه طالبان با پاکستان تا حالا به همه روشن بوده، رهبران طالبان با پاکستان در ارتباط هستند. این کشور باید در عمل نشان دهد که برای آوردن صلح در افغانستان متعهد است و گروه‌های تروریستی از این آدرس افغانستان را تهدید نمی‌کنند، در غیر آن ما به حرف آنها باور نمی‌کنیم. طالبان نیز باید روشن کنند که در صورت توافق صلح، رابطه آنها با پاکستان چگونه خواهد بود.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که توافق کشورهای منطقه و همسایه در بحث صلح افغانستان مهم است، اگر آنها همکاری نکنند، گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

آقای محب همچنان گفت که ما در پی زمینه سازی حکومت داری خوب و تحلیل جنگ هستیم. جنگ افغانستان تنها بُعد ایدیولوژیک ندارد، درصد عظیمی از فرماندهان به دلایل قدرت طلبی، قاچاق مواد مخدر، پول و درصد اندکی به خاطر عقده‌های شخصی می‌جنگند.

او افزود: ما به خاطر تأمین صلح در کشور پلان عملیاتی تهیه کرده‌ایم و این پلان به آمریکا و کشورهای اروپایی و منطقه فرستاده شده است. آمریکا در مرحله اول با این طرح مخالفت نداشته و کشورهای اروپایی نیز از آن استقبال کرده‌اند.

به گفتۀ او، طالبان مجبور به پذیرش پیشنهاد مذاکره هستند. زیرا هم در میدان جنگ و هم در سیاست شکست خورده اند، آنها امسال چهار موج حمله روی دست داشتند که تمام آن به شکست مواجه شد. در گفت‌وگوهای صلح نیز آنها به حاشیه رفته اند و موقعیت مناسبی ندارند.

حمدالله محب در پاسخ به سوالی دربارۀ تعویق نشست برنامه‌ریزی شده بیجینگ گفت: «نشست چین به تعویق افتاد؛ به خاطر اینکه ما از نگاه سیاسی در مرحله گذار قرار داریم، قرار است تا چندی بعد نتایج انتخابات اعلام شود و حکومت جدید روی کار آید. حکومت جدید می‌تواند گفت‌وگوها را سامان دهد، منتظر می‌مانیم نتایج انتخابات اعلام شود.»

او از پاسخ به این‌ پرسش که چرا در نشست مقامات امریکایی در ارگ حضور ندارد، خودداری کرد.

 

حمدالله محب,طالبان,طرح صلح,مشاور امنیت ملی