یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

53229671_2243620089064187_6102809066285826048_o

حملۀ تند عبدالله به محب: برهم‌زدن روابط افغانستان با جامعۀ جهانی خلاف منافع ملی است

17 March 2019

رییس اجرایی افغانستان، عصر امروز (دوشنبه، 26 حوت) در نشست «زنان در سکتور انرژی» در هوتل انترکانتیننتال در کابل به شدت به اظهارات حمدالله محب دربارۀ ایالات متحده امریکا تاخت و گفت که برهم زدن روابط افغانستان با جامعۀ جهانی خلاف منافع ملی است.

به گزارش خبرگزاری کشور، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در سفرش به واشنگتن، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان را متهم به پنهان‌کاری در پروسۀ صلح و دنبال کردن اهداف شخصی‌اش در افغانستان کرد.

این اظهارات خشم امریکا را برانگیخت و محب به وزارت خارجۀ آن کشور احضار شد. معاون وزارت خارجۀ امریکا گفت که حمله به خلیل‌زاد حمله به وزارت خارجۀ امریکا است.

رییس اجرایی کشور با سپاس‌گزاری از قربانی‌ها و همکاری‌های جامعۀ جهانی با مردم و دولت افغانستان در مبارزه با هراس‌افگنی، افزود که استحکام هرچه بیشتر روابط افغانستان با جامعۀ جهانی در اولویت ما قرار دارد.

رییس اجرایی کشور خاطرنشان ساخت که سیاست خارجی بحث شخصی، احساساتی و آماتور نیست. سیاست خارجی افغانستان در جیب شخصی کسی هم نیست که با آن سفر کند و برگردد. سیاست خارجی، از عمق منافع ملی کشور سرچشمه می‌گیرد.

عبدالله عبدالله اضافه کرد که بحث مناسبات خارجی افغانستان، بحث یک کاندید و دو کاندید هم نیست. افغانستان مورد تجاوز ترویزم قرار گرفت و در مسیر مبارزه با ترویزم مشترکاً با جامعۀ جهانی حرکت کرده‌ایم. امروز در شرایطی قرار نداریم که روابط خود را با جامعۀ جهانی برهم زنیم. وطن دوستی تعقیب منافع کشور است؛ نه این‌که احساسات خود را بیرون دهیم و از تأثیر اظهارنظرهای خود بر سرنوشت مردم هم مسوولیت نگیریم.

عبدالله عبدالله افزود که در داخل حکومت وحدت ملی دربارۀ سیاست خارجی کشور، بحث اساسی خواهیم داشت و امیدواریم نتیجۀ بحث‌ها نقطۀ پایانی دربارۀ این اظهارنظرها باشد.

رییس اجرایی گفت که در شرایط کنونی، بیشترین ضرورت به وحدت در داخل و هماهنگی و همکاری متقابل با جامعۀ جهانی داریم. وی تأکید کرد که روابط ما با جامعۀ جهانی تعریف شده است و ادامه پیدا می‌کند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افزود که ما همواره خواهان روابط نیک با همسایه‌ها و فراتر از آن بوده‌ایم و در حال حاضر روابط ما با جامعۀ جهانی خوب است.

 عبدالله عبدالله گفت که روابط افغانستان و ایالات متحده امریکا عمیق و بر پایۀ اعتماد استوار است و در بحث مذاکره با طالبان نباید طوری برداشت شود که توطیه‌ای در جریان است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ایالات متحده حمدالله محب مشاور امنیت ملی را ممنوع‌الورود کرده است.